کد خبر : 204086
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

کاربرد پروفیل ساختمانی در ساخت‌وساز

کاربرد پروفیل ساختمانی در ساخت‌وساز

یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مصالح فلزی که عموما در حوزه‌های ساخت‌وساز از آن استفاده شده و در بخش‌های گوناگون ساختمان‌سازی کاربردی ویژه دارد، پروفیل ساختمانی است.  پروفیل در لغت، به معنی ثابت بودن یک مقطع فولادی در سطح طولی مشخص و ازقبل‌تعیین‌‌شده است. پروفیل ساختمانی در زبان انگلیسی در اصل به تجهیزاتی گفته می‌شود

یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین مصالح فلزی که عموما در حوزه‌های ساخت‌وساز از آن استفاده شده و در بخش‌های گوناگون ساختمان‌سازی کاربردی ویژه دارد، پروفیل ساختمانی است. 

پروفیل در لغت، به معنی ثابت بودن یک مقطع فولادی در سطح طولی مشخص و ازقبل‌تعیین‌‌شده است. پروفیل ساختمانی در زبان انگلیسی در اصل به تجهیزاتی گفته می‌شود که در تولید و ساخت انواع درب، پنجره، لوله یا نمای ساختمان از آنان‌ استفاده می‌شود. پروفیل‌ها عمدتاً در انواع و ابعاد گوناگونی ساخته شده و در حوزه‌ی ساختمان‌سازی، به‌عنوان مصالح مصرفی برای تولید انواع تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و… کاربرد دارند.



پروفیل ساختمانی چه نوعی پروفیلی است؟

پروفیل‌ ساختمانی نوعی پروفیل است که از آن در بخش‌های مختلف ساختمان مثل درب و پنجره استفاده می‌شود. این محصول همچنین برای استحکام سازه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروفیل ساختمانی با توجه به کاربرد ویژه‌ای که دارد، از ورق‌های مخصوصی ساخته می‌شود. 

برای مثال، پروفیل‌های درب و پنجره از ورق‌های گالوانیزه روی‌اندود ساخته می‌شوند، زیرا در معرض جریان رطوبت زیادی قرار می‌گیرند. پروفیل‌ ساختمانی با میزان ضخامت 2 الی 4 میلی‌متر ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. در قسمت زیر به مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های پروفیل ساختمانی اشاره شده است:

  • قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری عالی
  • ابعاد بسیار دقیق و گوناگون
  • فرایند جوش‌پذیری بسیار مناسب
  • پایداری و مقاومت بسیار خوب در مقابل انواع ضربه و فشار
  • طول و ضخامت زیاد

معرفی انواع پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانی در سه گروه پروفیل ساختمانی نورد سرد، پروفیل ساختمانی نورد گرم و پروفیل ساختمانی مرکب دسته‌بندی می‌شود. 

پروفیل ساختمانی نورد گرم و نورد سرد

پروفیل نورد گرم از طریق حرارت دادن شمش‌های فولادی تولید شده و شکل نهایی آن نیز مانند قوطی است. ولی پروفیل ساختمانی نورد سرد عموماً به‌وسیله حرارت دادن ورق‌های فولادی و از طریق خم و پرس کردن ورق تشکیل شده و شکل نهایی آن به‌صورت یک ناودانی است. از این دو نوع پروفیل، فقط در حوزه‌های ساختمانی و به‌خصوص در کارهای سبک ساختمانی مانند کار کردن تیرهای تکیه‌گاه، کار گذاشتن سقف کاذب و… استفاده می‌شود.

پروفیل ساختمانی مرکب

پروفیل‌ ساختمانی مرکب نیز نوعی پروفیل است که از اتصال چندین پروفیل گرم و سرد ایجاد می‌شود. شکل و ابعاد این نوع پروفیل‌ها غالباً در دو نوع باز و بسته در بازار عرضه می‌شود. پروفیل لوله و قوطی، پروفیل درب‌ کرکره برقی درب و پروفیل یو پی‌وی‌سی معمولاً به علت بسته بودن شکل ظاهری به پروفیل‌های بسته در بازار معروف هستند. پروفیل‌ باز به علت شکل و شمایل ظاهری خود، به اسم پروفیل باز معروف بوده و ازجمله این پروفیل‌ها می‌توان به تیرآهن، میلگرد، هاش، نبشی، ناودانی و… اشاره کرد.

کاربرد پروفیل ساختمانی در ساخت‌وساز

پروفیل ساختمانی به‌صورت کلی بخش اعظمی از فرایندهای ساخت ‌و ساز را در برگرفته و برای ساخت درب و پنجره‌های آلومینیومی یا آهنی استفاده می‌شود. در بخش زیر به مهم‌ترین کاربردهای پروفیل ساختمانی در ساخت ‌و ساز اشاره کرده‌ایم:

  • ساخت و تولید انواع نرده‌های فلزی
  • ساخت انواع درب و پنجره ساختمان‌ها و نرده‌کشی مجاور دیوارها (که یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از پروفیل ساختمانی است)
  • ساخت ستون و اسکلت فلزی ساختمان
  • کاربرد پروفیل در جهت پوشش دادن یا ساخت سقف سوله‌های ساختمانی و سالن‌های ورزشی
  • کاربرد در جهت ساخت نما و بخش‌های تزیینی ساختمان
  • استفاده از آن برای محور اتصالات و ساخت انواع قاب و بست
  • کاربرد در جهت مستحکم نمودن انواع سازه‌های فولادی
  • ساخت انواع گوناگون ناودانی‌های کوچک و همچنین کرکره برقی برای درب منازل

فرایند تولید پروفیل ساختمانی

در قسمت زیر به فرایند تولید پروفیل ساختمانی (که شامل چندین مرحله است) اشاره خواهد شد:

مرحله اول: تأمین مواد اولیه موردنیاز ساخت پروفیل

 امروزه طیف وسیعی از مواد اولیه مصرفی که مربوط به ساخت پروفیل خواهد بود، در بیشتر کارخانه‌های کشور تأمین می‌شود. ورق‌های مصرفی موردنیاز برای ساخت پروفیل، اساساً باید دارای ترکیبات شیمیایی خاص و همچنین خواص مکانیکی مناسبی باشند تا در اثنای فرایند تولید پروفیل برای سازنده مشکلی ایجاد نکنند. ورق‌های فولادی پس از وارد شدن به کارخانه و با توجه به مشخصات هر یک از آن‌ها در بخش‌های گوناگون، انبار شده و سپس وارد پروسه تولید می‌شوند.

مرحله دوم: برش کلاف به‌صورت نواری

 کلاف‌های خریداری‌ شده به‌صورت کلی در دستگاه‌های برش به شکل نوار بریده می‌شوند؛ دستگاه‌های برش برحسب نوع سفارش و نحوه بهره‌برداری، دارای بخش‌های متنوعی بوده و بر همین اساس به شکل خودکار و نیمه‌خودکار خواهند بود. یک دستگاه برش غالباً شامل بخش‌هایی نظیر قسمت‌های ذخیره کلاف، میز حمل‌کننده، کلاف گیر، ضربه‌گیر و سیستم بازکننده طوقه‌های کلاف است.

مرحله سوم: ساخت لوله و پروفیل ساختمانی

 پروفیل در اصل به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم ساخته شده و شیوه انتخابی آن بستگی به امکانات ماشینی دارد. پروفیل‌های ساختمانی معمولاً به‌صورت روش مستقیم تولید می‌شوند. 

قیمت و خرید پروفیل ساختمانی

قیمت انواع پروفیل ساختمانی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به همین دلیل نمی‌توان قیمتی ثابت و معین برای آن‌ها در نظر گرفت. ازجمله عوامل تأثیرگذار و مؤثر بر روی قیمت نهایی پروفیل ساختمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع ورق استفاده‌شده در تولید پروفیل ساختمانی
  • قیمت روز مواد اولیه موردنیاز ساخت پروفیل
  • قیمت روز دلار و بازار ارز
  • روش تولید پروفیل
  • نوع جنس کارشده در پروفیل
  • نوع برند تولیدکننده محصول
  • توجه به ابعاد و ضخامت پروفیل و…

برای دریافت قیمت پروفیل ساختمانی جهت تکمیل سازه‌های خود، می‌توانند به سایت پیوان مراجعه کنند.

با توجه به اهمیت کاربرد پروفیل ساختمانی در ساخت و ساز، بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم که حتماً پروفیل ساختمانی را از مراکز و منابع معتبر بخرید تا امنیت سازه شما تامین شود و متحمل خطرات احتمالی نشوید. 


برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها