کد خبر : 206520
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۲:۴۰

کاشت حلزون یا سمعک

کاشت حلزون یا سمعک

کم شنوایی می‌تواند زندگی، کار و روابط افراد را تحت تاثیر قرار دهد. سمعک‌ها و کاشت حلزون می‌توانند صداها را تقویت کرده و شنیدن آنها را برای افراد آسان‌تر کنند. این مقاله تفاوت بین کاشت حلزون و سمعک، مواردی که قبل از خرید این دستگاه‌ها باید در نظر گرفته شود، چندین محصول که ممکن است


کم شنوایی می‌تواند زندگی، کار و روابط افراد را تحت تاثیر قرار دهد. سمعک‌ها و کاشت حلزون می‌توانند صداها را تقویت کرده و شنیدن آنها را برای افراد آسان‌تر کنند.

این مقاله تفاوت بین کاشت حلزون و سمعک، مواردی که قبل از خرید این دستگاه‌ها باید در نظر گرفته شود، چندین محصول که ممکن است فرد بخواهد در نظر بگیرد و چرا تست‌های شنوایی مهم هستند را بررسی می‌کند.

معرفی سمعک

سمعک، دستگاه‌های کوچکی هستند که با باتری کار می‌کنند و افراد می‌توانند آنها را در داخل یا پشت گوش قرار دهند. آنها با تقویت صداها به افرادی که کم شنوایی خفیف تا عمیق دارند کمک می‌کنند بهتر بشنوند.

سمعک از سه بخش تشکیل شده است:

  • یک میکروفون که امواج صوتی را دریافت و به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند
  • تقویت کننده‌ای که صدا را بزرگ می‌کند
  • یک بلندگو که صدای تقویت شده را به گوش فرد می‌فرستد

اکثر سمعک‌ها دارای پروفایل‌های صدای متفاوتی هستند که برای محیط‌های صوتی متعدد، مانند یک اتاق آرام و یک استادیوم شلوغ مناسب است.

انواع مختلفی از سمعک‌ها وجود دارد، از جمله پشت گوش (BTE)، کاملاً داخل کانال و گیرنده داخل گوش. برخی از این سبک‌ها ممکن است برای درجات مختلف کم شنوایی مناسب‌تر باشند.

 

معرفی کاشت حلزون

حلزون دستگاه‌های کوچکی هستند که پشت گوش قرار می‌گیرند و یک قسمت آن بوسیله رشته‌ها یا آرایه‌های الکترودی در حلزون گوش قرار می‌گیرند. جراحان این کار را با سوراخ کردن جمجمه برای لنگر انداختن ایمپلنت انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها گوش داخلی را دور می‌زنند تا عصب شنوایی را مستقیماً تحریک کنند و برای کسانی که کم شنوایی عمیق دارند، احساس صدا ایجاد کنند.

با این حال کاشت حلزون فقط برای کسانی که کم شنوایی حسی عصبی دارند مناسب است. این شکل از کاهش شنوایی ناشی از آسیب به سلول‌های مو در گوش داخلی، مراکز پردازش مرکزی مغز یا عصب دهلیزی است. برخی از علل شایع کاهش شنوایی حسی عصبی شامل صدمات سر، دیابت و کاهش شنوایی ناشی از صدا است.

برخی از کاشت حلزون مانند مدل‌های هیبریدی برای افرادی که شنوایی باقی مانده دارند مناسب است. این دستگاه‌های ترکیبی می‌توانند به حفظ شنوایی برای این افراد کمک کنند، با تحقیقات منبع معتبر نشان می‌دهد که می‌توانند به تشخیص گفتار در محیط‌های پر سر و صدا کمک کنند.

کاشت حلزون دارای چهار بخش اصلی است: یک میکروفون که صدا را می‌گیرد و آن را به پردازنده گفتار می‌فرستد، فرستنده و گیرنده آن را دریافت کرده و به تکانه‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. سپس یک آرایه الکترود این اطلاعات را جمع آوری کرده و به عصب شنوایی می‌فرستد.

 

تفاوت کاشت حلزون با سمعک

یکی از بزرگترین تفاوت‌های سمعک و کاشت حلزون این است که افراد می‌توانند به راحتی سمعک خود را خارج کنند، در حالی که کاشت حلزون به طور دائمی متصل می‌شود. اکثر افراد برای کاشت حلزون تحت عمل جراحی سرپایی قرار می‌گیرند. با این حال، کودکان و کسانی که شرایط سلامت زمینه‌ای دارند نیاز به جراحی بستری دارند.

سمعک برای کسانی که کم شنوایی خفیف تا شدید دارند مناسب‌تر است، در حالی که کاشت حلزون برای کسانی که کم شنوایی عمیق دارند مناسب‌تر است. سمعک صداها را تقویت می‌کند ولی کاشت حلزون حس صدا را ایجاد می‌کند. شنوایی شناس می‌تواند بسته به نوع کم شنوایی فرد، دستگاه مناسب‌تر را توصیه کند.

کاشت حلزون به طور مستقیم عصب شنوایی را تحریک می‌کند، منبع مطمئنی که مغز آن را صدا تفسیر می‌کند. آنها فرکانس‌های مختلفی دارند و کاربران می‌توانند صداهای عجیب و غریب را به دلیل میدان‌های مغناطیسی بشنوند، در حالی که صداهای دیگر می‌توانند کیفیت مصنوعی داشته باشند.

علاوه بر این، مؤسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی منبع معتبر بیان می‌کند که نوزادان زیر 18 ماه با کم شنوایی عمیق ممکن است از کاشت حلزون سود بیشتری ببرند. یک بررسی در سال 2019 نشان داد که کاشت روی نوزادان در اوایل زندگی نتایج بهتری را به همراه دارد و به آنها اجازه می‌دهد زبان بیاموزند و گفتار را درک کنند.

افراد پس از کاشت حلزون به حمایت بیشتری نیاز خواهند داشت. آسیب شناسان گفتار و شنوایی سنجان می‌توانند به افراد کمک کنند تا سیگنال‌هایی را که کاشت حلزون ارسال می‌کند را تفسیر کنند.

کاشت حلزون یا سمعک، کدام را انتخاب کنیم؟

سمعک‌ها و کاشت حلزون گوش ابزارهای پزشکی هستند و یک پزشک یا متخصص شنوایی سنجی می‌تواند پیشنهاد دهد که کدام محصول برای نیازهای فرد مناسب‌تر است.

هنگامی که شنوایی سنج توصیه خود را ارائه کرد، هنگام انتخاب سمعک یا کاشت حلزون باید چندین فاکتور را در نظر گرفت.

افرادی که سمعک را انتخاب می‌کنند باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • پروفایل‌ها و برنامه‌های مختلف صدا
  • سازگاری بلوتوث یا بی سیم
  • باتری‌های قابل شارژ یا غیر قابل شارژ
  • اپلیکیشن‌های سمعک سازگار
  • گارانتی، بازپرداخت و تضمین
  • یک مدل سمعک مناسب
  • کاهش نویز دیجیتال و سرکوب بازخورد
  • اگر فردی دو سمعک داشته باشد، ویژگی‌های همگام سازی را دارد
  • سیستم‌های میکروفون جهت دار

افرادی که کاشت حلزون را انتخاب می‌کنند باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • فناوری قابل ارتقا، قابل برنامه ریزی و آینده نگر
  • قابلیت مقاومت در برابر آب یا ضد آب
  • باتری‌های قابل شارژ یا غیر قابل شارژ
  • طول عمر طولانی مورد انتظار
  • گارانتی و ضمانت
  • ویژگی‌هایی که با الزامات سبک زندگی آنها سازگار است، مانند مناسب بودن در حین ورزش
  • قطعات جایگزین به راحتی در دسترس هستند
  • پشتیبانی قبل و بعد از لانه گزینی

کلینیک شنوایی سنجی دانیال، بهترین مرکز شنوایی سنجی در ایران با بهره‌گیری از تکنولوژی روز و متخصصین متعد شنوایی را به شما هدیه می‌دهد. شما در هر لحظه از شبانه روز می‌توانید با ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید. مشاورین ما دلسوزانه تمام تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات شنوایی شما می‌کنند. شماره تماس: 09308946561 / 02186035953

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها