با ما همراه باشید

اخبار 22

کمالوندی: تحمل‌مان زیاد است/ تست سرد راکتور اراک اوایل سال 1400 انجام می‌شود

منتشر شده

در

کمالوندی: تحمل‌مان زیاد است/ تست سرد راکتور اراک اوایل سال 1400 انجام می‌شود

سال 1399 در حالی پایان یافت که فعالیت‌های غنی سازی ایران و نسل های مختلف سانتریفیوژها برای اولین بار بعد از چهار سال سکوت خبری یک بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. ایران ذخایر و سطح غنی سازی خود را افزایش داد و ساخت و راه اندازی سانتریفیوژهای جدید به طور جدی در دستورکار قرار گرفت. البته مباحث مربوط به غنی سازی دوباره جان می گرفت، موضوعات دیگر در چرخه صنعت هسته‌ای و همکاری‌های هسته‌ای ناشی از تحولات سیاسی مرتبط با برجام، تحریم‌ها و فشار اقتصادی ناشی از آن آرام آرام از دایره توجه افول کردند.

بر خلاف انتظار منتقدان و مخالفان برجام ایران توانست در کمترین زمان ممکن به سطح مدنظر مسوولان ارشد در تولید اورانیوم غنی شده در سطوح تا 4.5 و 20 درصد دست یابد. هم چنین سرعت کشور در نصب سانتریفیوژهای نسل دوم و نیز تست و راه اندازی سانتریفیوژهای جدیدتر بسیار چشمگیر بود.

در عین حال در پنج سال گذشته علاوه بر بخش های غنی سازی و تحقیق و توسعه، صنعت هسته‌ای در بخش‌های نیروگاهی، اکتشاف و استخراج، رادیوداروها و غیره پیشرفت‌های خوبی داشت که با سرعت گرفت فعالیت ها در بخش غنی سازی این نگرانی به وجود می آید که بخش های دیگر این صنعت مغفول بمانند.

در همین رابطه در گفت‌وگوی ایسنا با سخنگوی سازمان انرژی اتمی به بررسی آخرین تحولات در صنعت هسته ای به ویژه پروژه‌های مهم از جمله نیروگاه‌های جدید هسته‌ای، بازطراحی راکتور اراک، همکاری‌ها با آژانس و غیره پرداختیم.

بهروز کمالوندی، معاون رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که با سرعت گرفتن بازگشت ایران به فعالیت‌های غنی‌سازی و تولید و توسعه سانتریفیوژها، این نگرانی به وجود می‌آید که بخش‌های دیگر صنعت هسته‌ای مغفول بماند چه به لحاظ مالی و چه برنامه‌ریزی و در اولویت قرار گرفتن آنها. تمهیدات سازمان و برنامه بلند مدت آن در بخش نیروگاهی، رادیودارو، استخراج و اکتشاف، ایمنی هسته‌ای و همکاری‌های بین‌المللی برای یک سال آینده چیست؟ گفت: غنی سازی جزء مهمترین فعالیت‌های سازمان انرزی اتمی است اما در بخش‌های دیگر هم سازمان در حال کار است، شاید به دلیل مسایل سیاسی غنی‌سازی برجسته شده است اما در بخش‌های دیگر کارها به خوبی ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بخش اکتشاف منابع اورانیوم از دو سال پیش با تکنولوژی بالا کارها دنبال می شود. ما موفق شدیم سرعت و کیفیت کار را برای شناسایی منابع بالا ببریم و این تکنولوژی را هم چنین برای صنایع دیگر مورد استفاده قرار دهیم. در بخش استخراج هم سرمایه‌گذاری خوبی شده است. در این بخش از 4 تن به طور متوسط در سال‌های گذشته به حدود 37 تن در سال جاری رسیدیم که پیشرفت خوبی است. البته هدف‌های بالاتری داریم و باید به سالی 100 تن برسیم. در عین حال این میزان تولید در داخل پاسخگوی نیازهای در حال رشد ما نیست و باید منابع اورانیوم را از خارج هم تامین کنیم.

در حوزه ساخت نیروگاه های جدید با کمبود منابع اعتباری رو به رو هستیم

این مقام سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در حوزه نیروگاهی، نیروگاه دوم بتن‌ریزی‌اش انجام شده و ساخت زیرساخت‌ها در حال انجام است و سال آینده نیروگاه سوم را باید بتن‌ریزی کنیم، البته با کمبود منابع اعتباری رو به رو هستیم ولی امیدواریم تاخیری در این رابطه نباشد.

کمالوندی در پاسخ به این که به نظر می آید مشکلات ناشی از تحریم‌ها و تشدید فشارهای مالی بر پروژه‌های سازمان از جمله نیروگاه بوشهر تاثیر گذاشته است؟ اظهار کرد: ما نمی توانیم کتمان کنیم کشور تحت تاثیر تحریم‌هاست. منابعی که پیش بینی شده بود دولت به سازمان انرژی اتمی تخصیص دهد آن طور که باید تخصیص داده نشده است. در رابطه با واحدهای نیروگاهی، شرکت روس اتم با وجود اینکه 400 میلیون یورو طلبکار است کار را ادامه می دهد و امیدواریم بخشی از این مطالبات را به زودی بدهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اما در همین شرایط سخت اقتصادی توانستیم ارزش افزوده خوبی هم داشته باشیم، از جمله در آب سنگین، اکتشاف و رادیوداروها سازمان درآمد زا بوده است.

صادر کننده رادیودارو در این شرایط هم هستیم

وی ادامه داد: در حوزه رادیودارو با وجود تحریم‌ها بدون اینکه مشکلی پیش آید توانستیم نیازهای کشور را تامین کنیم و علاوه بر آن صادر کننده رادیودارو در این شرایط هم هستیم. در تولید اکسیژن 18 در شرایط خوبی هستیم و شرکت مصباح انرژی به لحاظ تجاری و علمی محصولات را با بهترین کیفیت در سطح دنیا تولید می‌کند. این شرکت توانسته صادرات خوبی داشته باشد و الان حجم مبادلات اش به 7میلیون دلار رسیده است که رشد قابل توجه‌ای است. در تولید دوتره پیشرفت خوبی داریم و اکنون در کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی هم از این محصولات استفاده می شود.

بدون آمریکا و حتی چینی‌ها هم می‌توانیم پروژه بازطراحی راکتور اراک را ادامه دهیم

معاون صالحی در پاسخ به این که پروژه بازطراحی راکتور اراک به کجا رسید، آیا در سال جدید شاهد پایان تجهیز و تست‌های اولیه آن خواهیم بود، اگر آمریکا به برجام برنگردد، تکلیف این مساله چه می‌شود، آیا باید این پروژه را کان لم یکن قلمداد کنیم، اعلام شده از مدتی پیش که اقدامات برای بازگرداندن ساختار راکتور قبلی شروع شده است به جز ساخت و راه اندازی راکتور چه نیازهای دیگر برای عملیاتی کردن راکتور در ساختار قبلی نیاز است؟ گفت: وقتی آمریکا از برجام خارج شد، کارها در بازطراحی راکتور اراک کند شد اما چینی‌ها ادامه دادند و ما در کنار چینی‌ها سعی کردیم خودمان هم کار را جلو ببریم چرا که اساسا کارفرمای این پروژه ایران است و در نتیجه کار را در ابعاد مختلف جلو بردیم.

کمالوندی افزود که “اوایل سال 1400 تست سرد راکتور (بازطراحی شده) را خواهیم داشت که مقدمه‌ای است برای راه‌اندازی کامل راکتور آن در یک سال بعد از آن. این به آن معناست که کارهای مختلفی که نیاز است در حوزه سوخت، مخزن و غیره انجام شود را پیش برده‌ایم.”

وی گفت: در زمان ساخت راکتور قبلی، کارها در تامین شش قلم از تجهیزات اصلی متوقف شده بود، از جمله اتاق کنترل، پمپ های خلا و خنک کننده، ماشین سوخت گذار، تجهیزات کنترلی (I/C) و غیره. اما این بار سعی کردیم اول تجیهزات اصلی را تامین کنیم و سپس سراغ کارهای دیگر برویم.

معاون صالحی در پاسخ به اینکه اگر آمریکا به برجام برگردد ورودش به این پروژه چطور خواهد بود؟ تصریح کرد: اگر آمریکا برگردد و بخواهد همکاری کند، می‌تواند اما ما بدون آنها و حتی چینی‌ها هم می‌توانیم این پروژه را ادامه دهیم.

برای ساخت راکتور قدیمی اراک باید در محل دیگری و از صفر کار را شروع کنیم

وی در رابطه با ساخت راکتور قبلی خاطرنشان کرد: مجلس از سازمان خواست تا بررسی شود که اگر بخواهیم به راکتور قبلی برگردیم روند به چه شکل خواهد بود و ما کمتر از یک ماه برنامه این کار را به مجلس دادیم که کار ساخت و راه‌اندازی یک راکتور جدید با ظرفیت‌های قدیمی چقدر زمان می‌برد و چقدر منابع نیاز دارد. اگر تصمیم گرفته شود که راکتور قبلی با مشخصات قبلی دوباره ساخته شود، با توجه به تجربیاتی که داریم، می‌گوییم که می‌توانیم راکتور قبلی را بسازیم، اینکه از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنیم بحث‌های فنی است اما به راحتی می‌توانیم لوله‌های کالندریا که در آنها سیمان ریخته شد را عوض کنیم تا از مخزن قدیمی استفاده کنیم و از سویی چون نقشه کار را داریم می‌توانیم مخزن جدید درست کنیم.

کمالوندی تاکید کرد: اما با توجه به این که نظر متخصصان ما این بوده که راکتور بازطراحی شده برای کارهای تحقیقاتی کارآیی بیشتری دارد و آن را باید تکمیل کنیم، این به این مفهوم است که اگر بخواهیم راکتور دیگری درست کنیم، باید در محل دیگری ساخته شود، یعنی باید کار را از صفر شروع کنیم.

روند همکاری آژانس با ایران رضایت بخش نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که در ماه‌های گذشته که ایران برنامه غنی‌سازی خود را سرعت داده تعاملاتی میان سازمان و آژانس شکل گرفته، آیا از روند همکاری ایران و آژانس رضایت دارید، انتظارات ایران در این‌باره چیست؟ گفت: تعاملات ما با آژانس تعریف شده است، مادامی که در چارچوب پادمان جامع همکاری می‌کنیم، تعهدات مشخص است و وقتی پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم تعهدات به شکل دیگری است و در قالب برجام هم بعضی تعهدات وجود دارد. اما اینکه راضی هستیم یا نه؟ به طور کلی خیر، راضی نیستیم. آژانس اگر چه باید یک نهاد فنی باشد اما تحت تاثیر فشار سیاسی کشورها است. وقتی موضوعی در شورای حکام مطرح می‌شود این جهت‌گیری سیاسی است که تعیین کننده مسیر و روند آن موضوع است.

وی ادامه داد: البته مدیرکل و همکارانش در گزارش‌هایی که ارایه می‌دهند نقش دارند و باید تلاش کنند که گزارش‌ها بی‌طرفانه باشد اما گزارش هایی که تا الان منتشر شده بی‌طرفانه نبوده است. ما بارها اعتراض کردیم. برخی مواقع اطلاعات جزیی از فعالیت های هسته ای کشورمان منتشر می‌شود که نیاز نیست. سیستم ناقصی در آژانس است که ایران همواره به آن اعتراض کرده است. حفظ اطلاعات از وظایف پادمانی آژانس است اما چون این اطلاعات را در سایت داخلی خودش می گذارد از طریق اعضا به بیرون درز می کند. علاوه بر ایران، کشورهایی هم هستند که با ما هم نظرند که باید در این رفتار و اشکالات کار آژانس تجدید نظر شود تا آژانس بتواند حرفه‌ای‌تر و مستقل‌تر رفتار کند.

سازمان خودسرانه کاری را انجام نداده است

کمالوندی در پاسخ به این پرسش که بار اصلی برجام در بخش تعهدات ایران بر دوش سازمان انرژی اتمی بوده است و هرگونه واکنش به اقدامات تنبیهی و تحریمی با اقدامات هسته ای پاسخ داده شده است، با این حال در پنج سال گذشته بی‌مهری‌های و حملات زیادی در سطوح مختلف متوجه مقامات سازمان بوده و در آخرین مورد بحث تفاهم ایران و آژانس بود، به نظر شما رویکرد برخی در عدم اعتماد به سیستم تصمیم‌گیری و مقامات مربوطه در بحث هسته‌ای و برجام ناشی از چیست؟ اظهار کرد: ما این‌ها را بی‌مهری نمی‌بینیم، بلکه نگاه‌های از روی دلسوزی است. بعضی وقت‌ها ممکن است از جزییات کار و روش تصمیم‌گیری مطلع نباشند یا فکر کنند که سازمان فعال مایشاء است، در حالی که ما در چارچوبی کار می کنیم که نه فقط با دولت بلکه با بخش‌های مربوطه دیگر از جمله شورای عالی امنیت ملی باید مشورت کنیم و تصمیم گیری شود. ممکن است برخی ها با تصمیمات و اقدماتی موافق نباشند، این هم اشکال ندارد، مصداق دموکراسی است و ما تحمل‌مان در این مسایل زیاد است.

وی افزود: معتقدیم اگر قرار باشد روزی به روند تصمیمات و اقدامات رسیدگی کنند، می بینند که سازمان خودسرانه کاری را انجام نداده است. جامعه ما پویا است و بحث‌های سیاسی و جناحی هم هست و باید این‌ها را بشنویم و تا جایی که می‌توانیم توضیح دهیم و آنها را قانع کنیم و نهایتا با یک انرژی بالا کار را جلو ببریم.

تلقی فعلی آمریکا این است که می‌تواند باز هم به ایران فشار آورد اما…

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره دلیل تاخیر و تعلل آمریکا در بازگشت به برجام تصریح کرد: این مساله به خوی استکباری نظام آمریکا برمی گردد. دیدگاه دو جناحی که در آمریکا حاکم هستند این است که می‌خواهند دنیا را در اختیار کامل داشته باشند و فقط در تاکتیک‌ها متفاوت هستند. تلقی هیات حاکمه فعلی آمریکا این است که می‌تواند باز هم به ایران فشار آورد، اما اگر عاقل باشند باید محاسبه کنند و ببینند که آن همه فشار از سوی ترامپ چه شد؟ شاید فکر می‌کنند که ایران در موضع ضعف است و همین باعث شده که موضوع را کش دهند، اما برای ما مسلم است که مواضع‌مان به حق است و آینده برای ما تضمین شده است. اگر آمریکایی‌ها در بازگشت به برجام تاخیر کنند، خودشان بیشتر بازنده هستند. جمهوری اسلامی واقعیت‌هایی دارد که آن واقعیت‌ها خودشان را به قدرت‌های بزرگ تحمیل می کنند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار 22

دلیل چالش بازار مرغ در قزوین از زبان استاندار

منتشر شده

در

توسط

دلیل چالش بازار مرغ در قزوین از زبان استاندار

ایسنا/قزوین استاندار قزوین با اشاره به نقش دلالان در بازار مرغ گفت: بالا بودن قیمت مرغ در استان‌های البرز و تهران باعث چالش در بازار قزوین شده است و دلالان هم باعث این اتفاقات هستند و مرغ را از قزوین خارج می‌کنند.

هدایت‌الله جمالی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که پنجشنبه ۲۸ اسفند در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: دولت برای آنکه بتواند سال ۹۹ را مدیریت کند تمام داشته‌های خود را به میدان آورد و از سویی دیگر دشمن هم همه ظرفیت‌های خود را به میدان آورد تا همبستگی ما را هدف قرار دهد، به طوری‌که با استفاده از تخریب سرمایه‌های داخلی و فاصله انداختن بین مردم و مسئولان و بهره‌برداری از ابزار تحریم اقتصادی به دنبال تحقق اهداف خود بودند.

وی در ادامه تأکید کرد: در این میان مردم علیرغم تمام مشکلات معیشتی در زمین طراحی شده دشمن بازی نکردند و منافع ملی را در نظر گرفتند تا دشمن ناامید شود ضمن اینکه اصحاب رسانه نیز با نگاهی دقیق و تیز به بهترین شکل ممکن رفتار کردند، به خوبی مسیرها را تشخیص دادند و موجب همبستگی و اتحاد بیشتر در استان شدند.

استاندار قزوین در خصوص عملکرد رسانه‌ها در سال ۹۹ در استان قزوین اضافه کرد: عده‌ای در کشور بدون رعایت انصاف نقد می‌کنند و به تخریب نظام می‌پردازند که خوشبختانه در استان قزوین این طور نبود و رسانه‌های استان در جهت تقویت پایه‌های نظام حرکت کردند و انتقادات سازنده داشتند.

دخل و خرج قزوین همخوانی ندارد

وی درخصوص اعتبارات و بودجه استان قزوین گفت: علی‌رغم توانمندی استان متأسفانه بودجه قزوین هیچ تناسبی با ظرفیت‌ها نداشت و در چنین شرایطی مدیریت بسیار سخت بود بنابراین روی بودجه استان تمرکز کردیم تا سازمان برنامه‌وبودجه را متقاعد کنیم که بودجه استان قزوین با مخارج آن تناسبی ندارد.

جمالی‌پور تصریح کرد: با رایزنی‌هایی که داشتیم توانستیم در بودجه ۱۴۰۰ در بخش جاری تغییرات نسبتاً خوبی را ایجاد کنیم؛ امسال توانستیم برای سد نهب که ۱۲ سال معلق مانده بود اعتباراتی جذب و بالاخره طرح را به اتمام برسانیم. برای اتمام و بهره‌برداری از سد بالاخانلو هم اقداماتی انجام شده که امیدواریم تا قبل از پایان دولت به اتمام برسد.

وی بیان کرد: برای حل مشکلات صنعت در استان قزوین از تمام ظرفیت استان استفاده کردیم تا بتوانیم به صورت جدی از تولیدکنندگان حمایت کنیم؛ در همین راستا سعی کردیم مواد اولیه‌ای که در گمرکات بود ترخیص کنیم و در اختیار واحدهای صنعتی قرار دهیم ضمن اینکه مشکلات ارزی هم پیگیری شد.

استاندار قزوین تأکید کرد: برای حل مشکل آب آبیک اعتباراتی را جذب کردیم و در اختیار آب و فاضلاب قرار دادیم و تمام سعی ما این است هرچه زودتر به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت کردن اقتصاد در استان بسیار سخت بود به‌طوری‌که مرغ در استان‌های هم‌جوار ۳۷ هزار تومان بود اما در قزوین این نرخ را به‌سختی در قیمت ۲۳ هزار تومان نگه داشتیم.

این مسئول با اشاره به نقش دلالان در بازار مرغ در قزوین گفت: بالا بودن قیمت مرغ در استان‌های البرز و تهران باعث چالش در بازار قزوین شده است و دلالان هم باعث این اتفاقات هستند و مرغ را از قزوین خارج می‌کنند. در ماه‌های گذشته ۵۰ تا ۷۰ تن مرغ را روزانه در استان توزیع می‌کردیم اما تقاضا به جایی رسید که دیروز ۱۹۰ تن مرغ در استان توزیع شد.

وی تصریح کرد: در مدیریت میوه شب عید رویکرد ما منفعتی و سود نیست و فقط کمک به بازار است و سازمان همیاری هم تمام سعی خود را به کار خواهد گرفت که برای مردم دغدغه ایجاد نشود.

جمالی‌پور درخصوص پرداخت مطالبات کارگران تأکید کرد: می‌دانیم که مردم مشکل معیشتی و اقتصادی دارند و شرایط کشور در تحریم‌های سخت و ظالمانه است اما فعالیت جدی در این امر صورت گرفته است و دولت هم برای پرداخت مطالبات بازنشستگان اقدام کرده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 22

اجرای ۸۰۳ طرح بنیاد برکت در مرکز لرستان

منتشر شده

در

توسط

اجرای ۸۰۳ طرح بنیاد برکت در مرکز لرستان

ایسنا/لرستان فرماندار خرم‌آباد از اجرای ۸۰۳ طرح بنیاد برکت در این شهرستان با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی خبر داد.

جعفر طولابی ۲۸ اسفند ماه در جلسه کارگروه اشتغال  خرم‌آباد ضمن تشکر از بنیاد برکت برای اجرای طرح‌هایی در بحث محرومیت‌زدایی، ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در این شهرستان، تأکید کرد: طرح‌های بنیاد برکت مایه خیر و برکت بوده است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح‌ها باید توجه به مناطق محروم داشته باشیم، چون هدف بنیاد برکت محرومیت‌زدایی است و باید مناطق محروم را در اولویت قرار دهیم.

طولابی با اشاره به اجرای ۸۰۳ طرح محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار با همکاری ویژه بنیاد برکت در ۱۴۰ روستای خرم‌آباد، افزود: برای اجرای این طرح‌ها ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۸۰۰ فرصت شغلی مستقیم داشته است.

فرماندار خرم‌آباد با اشاره به اقدامات مناسب بنیاد برکت در این شهرستان، تصریح کرد: سال ۹۸ حدود ۱۱۴ درصد و امسال نیز ۲۴۲ درصد برنامه‌های این بنیاد برکت در خرم‌آباد محقق شده و نقش مهمی در محرومیت‌زدایی داشته است.

وی در ادامه گفت: بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی در به ثمر رسیدن این طرح‌ها تلاش زیادی داشتند و اقدامات آنها قابل تقدیر است.

طولابی با تأکید بر بحث آموزش در راستای ایجاد اشتغال، اضافه کرد: آموزش مناسب بسیار کارگشا خواهد بود و باید فعالیت‌های این حوزه بیشتر شود.

فرماندار مرکز لرستان توسعه تشکل‌های تعاونی را یکی دیگر از اقدامات عنوان کرد و افزود: این موضوع باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی به شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: با مشارکت مسئولان و مردم این موضوعات مدیریت شد و امیدواریم در ۱۴۰۰ و سال‌های پس از آن نیز این مشارکت‌ها تداوم داشته باشد و منجر به موفقیت شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

ادامه مطلب

اخبار 22

ممنوعیت‌ها و ملاحظات سفر در نوروز

منتشر شده

در

توسط

ممنوعیت‌ها و ملاحظات سفر در نوروز

دستورالعمل ستاد خدمات سفر با تاکید بر تشویق نکردن مردم به مسافرت در تعطیلات نوروز ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی این ستاد (وزارت کشور) در تعطیلات نوروز سفر و تردد به ۴۰ شهر ممنوع است: گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، امیدیه، ایذه، اندیمشک، باغ‌ملک، باوی، بهبهان، خرمشهر، دشت آزدگان، شادگان و مسجد سلیمان (خوزستان)، سراب و عجب‌شیر (آذربایجان شرقی)، ارومیه، چایپاره، ماکو و نقده (آذربایجان غربی)، گلپایگان (اصفهان)، دهلران (ایلام)، دیلم، کنگان و گناوه (بوشهر)، سامان (چهارمحال و بختیاری)، ارسنجان و زرین‌دشت (فارس)، دیوان‌دره (کردستان)، پل‌دختر و دورود (لرستان)، خمین (مرکزی)، بندر خمیر (هرمزگان)، نهاوند (همدان) و خاتم (یزد). بر همین اساس معاون گردشگری با عنوان رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر دستورالعملی را با موضوع «مدیریت و برنامه‌ریزی سفرهای مسؤولانه در نوروز ۱۴۰۰» ابلاغ کرد که وظایف و مسؤولیت‌های ۲۳ دستگاه در آن مشخص شده است.

در این دستورالعمل تاکید شده است:

تمام دستگاه‌ها موظند در اطلاع‌رسانی‌ها سیاست عدم تشویق به سفر را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

رعایت فاصله‌گذاری، بهداشت فردی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و انجام نشدن دید و بازدیدها از اصول مهم بوده که تمام دستگاه‌ها در اطلاع‌رسانی مد نظر قرار دهند.

تبیین شرایط غیرقابل پیش‌بینی وضعیتِ شهرها و احتمال ایجاد تغییرات به دلیل روند بیماری از یک سو و ضرورت رعایت الزامات و محدودیت‌ها متناسب با تغییرات از سوی دیگر، از محورهای اصلی بوده که باید توسط تمام دستگاه‌های اجرایی و در امر اطلاع‌رسانی به مردم نیز مدنظر و توجه قرار گیرد.

مسافرت «به» و «از» شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز کرونایی ممنوع است.

در شهرهای مقصد گردشگری اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری بوده است و در صورت بروز تخلف، کمیته نظارت مراتب را برای اعمال قانون و جریمه انجام می‌دهد.

ممنوعیت مسافرت «به» و «از» شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز صرفا مربوط به خودرهای شخصی بوده و مسافرت با سیستم حمل و نقل عمومی (هواپیما، اتوبوس و قطار) را شامل نمی‌شود.

حمل و نقل کالا، سوخت، بار، اقلام ضروری و مواد مشابه شامل ممنوعیت تردد جاده‌ای نمی‌شود.

وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری پروتکل‌های بهداشتی مختص سفر با سیستم حمل و نقل عمومی برای مسافران و اماکن ارائه‌دهنده خدمات، اقدام و اجرا کند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مرجع رسمی اعلام تغییر وضعیت شهرها است. بر این اساس، فهرست وضعیت شهرها در دوره زمانی مورد نظر برای یک بار و به صورت ثابت تا پایان تعطیلات اعلام می‌شود.

چنان‌چه وضعیت هر یک از شهرهای زرد و آبی در طول ایام تعطیلات تغییر کند (به نارنجی و قرمز) وزارت بهداشت سریعا موضوع را به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی اطلاع می‌دهد تا محدودیت‌های مرتبط با هر وضعت اعمال شود. در این شرایط نیروی انتظامی ضمن جلوگیری از ورود خودروهای جدید به این شهرها (به دلیل تغییر وضعیت) ۷۲ ساعت زمان برای خروج خودروهای شخصی غیربومی موجود در شهرها درنظر می‌گیرد و از اعمال قانون (جریمه) خودداری می‌کند.

در صورت تغییر و ایجاد وضعیت خاص و فوق‌العاده (از منظر روند بیماری) در هر یک از شهرها و یا استان‌ها، وزارت بهداشت موظف است سه روز قبل از بروز شرایط بحرانی مراتب را به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی اعلام کند تا اقدامات لازم انجام شود.

رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط گروه‌های هدف موضوع ماده ۵ دستورالعمل (شهرهای گردشگرپذیر) و همچنین دستگاه‌های مسؤول در حوزه اماکن و مراکز خدمات‌دهنده برابر مصوبه ضروری بوده و براین اساس ستادهای استانی مدیریت کرونا با برگزاری جلسه ویژه نسبت به تدوین راهکارهای اجرایی اقدام لازم را انجام دهند.

کمیته عالی نظارت با همکاری تمام دستگاه‌های مسؤول نسبت به تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی اقدامات مرتبط را انجام دهند.

طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در تعطیلات نوروز با هدف بیماری‌یابی، جداسازی و قرنطینه افراد بیمار یا مشکوک و ارائه خدمات حمایتی استمرار داشته باشد.

اقامت در مدارس و اماکن دولتی همانند قبل در تمام شهرها (با رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.

برپایی چادر مسافرتی در بوستان‌ها، پارک‌ها و مراکز تفریحی در همه شهرها (با رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.

اقامت در کمپ‌های جنگلی در همه شهرها (با رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی) ممنوع است.

از تردد خودروها و سرنشینان آن‌ها که دارای تست مثبت کووید هستند توسط نیروی انتظامی برابر گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلوگیری می‌شود.

تورها و فعالیت خودروهای مرتبط با آن‌ها توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در چهارچوب طرح جامع مدیریت هوشمندِ محدودیت‌ها صرفا در شهرهای آبی و زرد برگزار می‌شود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اطلاع‌رسانی لازم به اماکن گردشگری و اقامتی در خصوص رعایت الزامات طرح جامع مدیریت هوشمندِ محدودیت‌ها اقدام کند و همچنین روی اجرای دستوالعمل‌های بهداشتی مرتبط نظارت لازم را انجام دهد.

ستادهای استانی مدیریت بیماری، مسؤول نظارت عالیه بر اجرای مفاد دقیق این دستورالعمل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی هستند.

ستاد تسهیل خدمات نوروزی در چهارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی و تدابیر ستاد استانی مدیریت کرونا اقدامات لازم را پیگیری و اجرایی می‌کند.

ستادهای استانی از شکل‌گیری تجمعات و اجتماعات در شهرهای قرمز و نارنجی جلوگیری کنند.

در این دستورالعمل وظایف هر یک از دستگاه‌ها به تفکیک مشخص شده است؛ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، صدا و سیما، وزارت راه و شهرسازی، دادستانی کل کشور، ستادهای استانی مدیریت کرونا، اتاق اصناف ایران، اداره کل تعزیرات، جمعیت هلال احمر و اورژانس کشور از جمله اعضای این ستاد هستند.

خدمات حمل و نقل، امداد و نجات، خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیک شهری، هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، برنامه‌ریزی و آمار، خدمات اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار، سلامت و محیط زیست، اطلاع‌رسانی، تبلیغات،  امور فرهنگی و فضای مجازی و ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات نیز از جمله کمیته‌های تخصصی و تابع این ستاد به شمار می‌آیند.

منبع:ایسنا

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها