با ما همراه باشید

اخبار 51

گفتند کارتان نشاط آور نیست و اولویت ندارید !

منتشر شده

در

گفتند کارتان نشاط آور نیست و اولویت ندارید !

سما موسوی که این روزها نمایش «روزها در راه» را اجرا می‌کند، با انتقاد از سختگیری‌های غیر ضروری در تئاتر می‌گوید: به ما گفتند نمایش‌تان نشاط‌آور نیست و شما در اولویت اجرا نیستید!

این کارگردان تئاتر که بیشتر بر اجرای آثار مستند تمرکز دارد، در گفتگو با ایسنا از وضعیت نابسامان تئاتر اجتماعی می‌گوید و تاکید دارد که برای مردم معمولی تئاتر اجرا می‌کند و نه تماشاگران خاص.

او که نمایش خود را به مدت ۱۱ شب در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌برد، درباره اجرای کوتاه مدت خود می‌گوید: واقعیت این است که اجرای تئاتر کار سختی است و این را همه دست‌اندرکاران و فعالان این رشته می‌دانند.

موسوی که علاقه‌مند است نمایش‌های خود را در سالن‌های دولتی  اجرا کند، ادامه می‌دهد: سالن‌های خصوصی نگرش متفاوتی به تئاتر دارند و آثاری که در این سالن‌ها اجرا می‌شود، با سالن‌های دولتی متفاوت است . آنها معمولا از نمایش‌هایی استقبال می‌کنند که از فروش گیشه‌شان مطمئن باشند ولی من همه تلاشم را به کار گرفتم که در سالنی دولتی، نوبت اجرا بگیرم چون دوست دارم با مخاطبان و مردم معمولی سرو کار داشته باشم در حالیکه تماشاگران سالن‌های دولتی و خصوصی، متفاوت هستند.

او با اشاره به دیگر تفاوت‌های سالن‌های خصوصی و دولتی تئاتر اضافه می‌کند: سالن خصوصی شاید خیلی به محتوای آثار کاری نداشته باشد . آنان بیشتر به گروه بازیگران و عوامل نمایش توجه دارند. از طرف دیگر، اجرا در سالن‌های دولتی، سختی‌های خاص خود را دارد. مدیران این سالن‌ها گه گاه انتقادهای عجیب و غریبی را مطرح می‌کنند.

این کارگردان می‌افزاید: مثلا درمورد نمایش ما، می‌گفتند چون کارتان نشاط‌آور نیست، در اولویت اجرا قرار نمی‌گیرید. یعنی آنچه را در اجتماع ما می‌گذرد، نادیده می‌گیرند . گویی می‌خواهند فراموش کنند که در چه زمانه‌ای و با چه مشکلاتی زندگی می‌کنیم. دو سال سخت را پشت‌سر گذاشته‌ایم.

موسوی که به اجرای آثار اجتماعی گرایش دارد، می‌گوید: من تمایلی به اجرای کارهای سرگرم‌کننده ندارم هرچند اجرای این کارها هم لازم است ولی من متخصص تئاتر مستند هستم که مسائل اجتماعی را به تصویر می‌کشد و به تماشاگر خود کمک می‌کند تفکر عمیق‌تری داشته باشد. تئاتری که مخاطب را به اندیشه و گفتگو دعوت می‌کند. ما تماشاگر را به خنده و سرگرمی دعوت نمی‌کنیم بلکه می‌کوشیم مساله‌ای برای تفکر به او ارایه بدهیم. اما مدیران سالن‌های دولتی این را نمی‌پسندند و به همین دلیل بعضی از آنان به درخواست اجرای من پاسخ منفی دادند و در نهایت توانستم برای یازده اجرا در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران نوبت بگیرم.

این دانش‌آموخته تئاتر با اشاره به سختگیری‌های شورای نظارت و ارزشیابی اضافه می‌کند: به سادگی از شورای نظارت نگذشتیم آنان هم دقیقا مساله نشاط‌آور نبودن کار را مطرح کردند. واقعا نمی‌دانم به کدام سمت می‌رویم؟!

گفتند کارتان نشاط آور نیست و اولویت ندارید !

موسوی که به گفته خودش از سال ۸۶ با فضای حرفه‌ای تئاتر مرتبط بوده و فعالیت خود را از همان مقطع آغاز کرده، درباره چشم‌انداز تئاتر اجتماعی توضیح می‌دهد: هیچ چشم‌انداز مشخصی نداریم. نه فضایی برای این گونه آثار وجود دارد و نه درخواستی از سوی مدیران سالن‌های دولتی چراکه در تئاتر اجتماعی، باید یکسری مسائل را زیر نور بگذاریم و درباره آن با مخاطب گفتگو کنیم اما دست‌اندرکاران شورای نظارت فعلی و اصولا تئاتر دولتی، از بیان مسایل جامعه سر باز می‌زنند و یکسری ممیزی‌های غیرضروری اعمال می‌کنند. در تئاتر اجازه گفتن مسایلی را نداریم که مردم به راحتی تمام مدت شبانه‌روز درباره‌اش حرف می‌زنند. نمی‌دانم در این شرایط چگونه می‌توانم نمایش نشاط‌آور اجرا کنیم؟!

او در عین حال با تاکید بر لزوم اجرای انوع تئاتر می‌افزاید: به گونه‌های مختلف تئاتر معتقدم؛ هم تئاتر سرگرم‌کننده و هم تفکر برانگیز که شبیه آینه‌ای از اجتماع خودمان باشد. سیستمی درست است که هر دو اینها را ارایه بدهد.

موسوی که در خارج از کشور در مقطع دکترای تئاتر مشغول تحصیل است، ادامه می‌دهد: در همین نمایش، من، بازیگر، کارگردان و پژوهشگر کار هستم و آن را با سرمایه شخصی اجرا می‌کنم. قیمت بلیت نمایش من در سالن دولتی، ۴۰ هزار تومان است و فقط یازده اجرا دارم. اگر در تمام اجراها سالن پر باشد، در بهترین حالت، می‌توانم ۱۰ میلیون تومان درآمد به دست آورم. بنابراین اصلا بحث سود مادی مطرح نیست. من خارج از کشور کار می‌کنم که با درآمدم در کشور خودم تئاتر اجرا کنم. کاش دست‌کم اجازه می‌دادند درباره اجتماع‌مان حرف بزنیم.

او با ابراز خوشنودی از گروه‌های سنی متفاوتی که به تماشای نمایشش می‌آیند، می‌گوید: خوشحالی من این است که به جز قشر جوان، تماشاگران میانسال و سالمند هم داریم و تا به حال بازخوردهای خوبی گرفته‌ایم. نمی‌دانیم به دلیل نام کار است یا مستند بودن آن ولی در هر حال برایم خوشحال‌کننده است.

او با اشاره به تفاوت این نمایش با اثر قبلی‌اش ادامه می‌دهد: در نمایش قبلی که نوعی پرتره بود، سراغ سیمین دانشور و هرتا مولر به عنوان دو شخصیت موثر فرهنگی رفته بودم ولی در این اجرا سراغ آدم‌های معمولی رفته‌ام؛ کسانی که زندگی‌شان جای تفکر دارد و امیدوارم تماشاگران‌مان هم از اقشار گوناگون باشند.

موسوی درباره عنوان نمایشش که برگرفته از اثری از شاهرخ مسکو ب است، هم توضیح می‌دهد: این ارتباط در حال و هوای کار ما با کتاب ایشان وجود دارد. نمایش ما روایت سه زن است که زندگی خود را از روز تولد تا زمان حضورشان روی صحنه بیان می‌کنند ولی روایت آنان فقط شخصی نیست بلکه به وقایع اجتماعی و اطرافیان خود هم توجه دارند. در مجموع، حال و هوای کار ما با کار آقای مسکوب نزدیکی دارد و دلیل انتخاب این نام هم همین بود.

نمایش «روزها در راه» با بازی خورشید چراغی پور، فرانک کلانتر، سما موسوی و مهدی میرزاییان روی صحنه می‌رود.

اجرای این نمایش تا روز هفدهم دی ماه راس ساعت ۱۹ و سی دقیقه و به مدت یک ساعت در تالار انتظامی خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.

عکس‌هایی که در کنار این گفتگو کار شده، از امیرحسین شجاعی است.

انتهای پیام

 

اخبار 51

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

منتشر شده

در

توسط

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

ایسنا/کرمان دوشنبه۱۳ دیماه ساعت ۱:۲۰ بامداد گلزار شهدای کرمان در لحظه شهادت سردار دلها و زیر باران میزبان زائران حاج قاسم شده است.

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

مراسم به وقت حاج قاسم در گلزار شهدای کرمان

انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار 51

روایت میرسلیم از اصلاحات مورد نیاز در بودجه سال آینده

منتشر شده

در

توسط

روایت میرسلیم از اصلاحات مورد نیاز در بودجه سال آینده

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اصلاح وضع بودجه در شرایط کنونی را نیازمند درایت و جرأت دانست و گفت که در این مسیر تفاهم ارکان نظام و همراهی مردم بر مبنای صداقت دولت ضروری است.

دولت خود را برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد آماده کند

سیدمصطفی میرسلیم در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتظارات از مجلس و دولت و چگونگی دستیابی به بودجه مطلوب گفت: اصلاح وضع بودجه بویژه در شرایط کنونی، نیازمند درایت و جرأت است و با محافظه کاری و اتلاف فرصت سازگار نیست. برخی از رویه های جاری ادامه اقدامات دولت‌های گذشته است؛ مانند پرداخت یارانه نقدی ماهانه بدون حذف دهک‌هایی که از آن مستغنی‌اند و با توجه به ضرورت کمک بیشتر به دهک‌های آسیب پذیر. امید است در قانون بودجه این قبیل موارد اصلاح شود و دولت نیز برای اجرای دقیق و سریع آن خود را آماده کند.

وی با تاکید بر اینکه در اصلاح بودجه، تفاهم ارکان نظام و همراهی مردم بر مبنای صداقت دولت ضروری است، ادامه داد: دولت و مجلس باید برای رفع مشکلات بوجود آمده که عمده آن ناشی از سوء مدیریت در دولت قبلی است، همکاری صمیمانه و جدی داشته باشند و بویژه اقتضای موفقیت و آثار و تبعات کوتاه مدت تصمیمات الزامی بودجه را با مردم در میان بگذارند تا این همکاری سه جانبه هرچه زودتر ثمربخش شود و به ندای استغاثه مردم پاسخ داده شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امکان کارشکنی در این مسیر یا ایجاد مزاحمت برای جلوگیری از موفقیت دولت وجود دارد، یادآور شد:‌ ما همگی باید هوشیار باشیم. دفع اقدامات زیانبار دشمنان و سوءاستفاده کنندگان از ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی موجود لازم است. عده ای ممکن است بخواهند از فشارهایی که مردم تحمل می کنند برای ایجاد بی‌ثباتی اجتماعی و به تأخیر انداختن اقدامات اصلاحی که بی شباهت به نوعی جراحی اقتصادی نیست، به نفع خود و بر ضد مصالح کشور و عامه مردم، بهره برداری کنند.

میرسلیم درباره محور اصلی اصلاحات کلی در لایحه بودجه نیز گفت:‌ توجه داشته باشیم که در چند سال گذشته متأسفانه درآمد ناخالص ملی ما به جای رشد، ثابت مانده حتی در مواردی کاهش یافته است و این امر موجب سقوط ارزش پول ملی در مقابل پول سایر کشورهایی که از رشد اقتصادی برخوردارند می شود و شده است؛ به علاوه وقتی این سقوط ارزش پول ملی با افزایش نقدینگی توأم می شود به تورم لجام گسیخته می انجامد و صدمه اینها به مردم خصوصا دهک‌های آسیب پذیر وارد می‌شود. به عنوان یک اصل باید بپذیریم که هیچ تحول اصلاحی رخ نخواهد داد مگر بر مبنای تلاش برای ارائه خدمت و کوشش برای تولید کالاهای مورد نیاز جامعه؛ یعنی اصالت با تولید است و تقلیل یا حذف روش‌های منتهی به رکود و تضعیف فرآیندهای انقباضی؛ این نکته حتماً باید در بررسی لایحه مورد توجه جدی قرارگیرد.

تشویق تولیدکنندگان داخلی به جای تن دادن به واردات در اولویت باشد

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه اقداماتی نظیر رفع موانع اشتغال مولد برای رونق فعالیت‌های تولیدی باید در اولویت قرار گیرد، گفت: تشویق تولیدکنندگان داخلی و کمک به آنها برای ارتقای کیفیت به جای تن دادن به واردات در مواردی که زمینه تولید داخلی فراهم است و همچنین مبارزه بی‌امان و قاطع با قاچاق و اصلاح وضع گمرک را نباید از مدّ نظر دورداشت؛ اضافه می کنم تأدیه مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی را از دولت که متأسفانه در بسیاری از موارد آنها را به ورطه ورشکستگی انداخته یا نزدیک کرده است با توجه به آلودگی بسیاری از آنها به تسهیلاتی که برای تولید از بانک‌ها گرفته‌اند.

بخش عمده‌ بودجه برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان صرف می‌شود

میرسلیم با تاکید بر اینکه دولت باید از اقداماتی که انگیزه تلاش و کوشش مولد را در بین مردم تضعیف می کند یا از بین می برد، خودداری کند گفت: کوچک سازی دولت و رها کردن تصدی گری مگر در موارد اضطراری، و سپردن کارها به مردم باید عملیاتی شود و نشانه های آن در لایحه بودجه مشهود باشد. بخش عمده‌ای از بودجه دولت برای پرداخت حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان صرف می شود و عملاً کمتر از ٢٠٪‏ برای فعالیتهای زیربنایی و عمرانی باقی می ماند! انگار دولت انتخاب شده که بودجه ای بیاورد برای اداره خودش و نه توسعه کشور!

باید امکانات تقویت خودکفایی را در تولید داخلی فراهم کنیم

وی با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها اقتصاد ایران همکاری تقریباً تنگاتنگی با تجارت جهانی داشت تا فعالیت‌های تولیدی توجیه اقتصادی پیدا کند، افزود: بعد از تحریم، آن همکاری‌ها محدود شده است و ما باید امکانات تقویت خودکفایی را در تولید داخلی فراهم کنیم و با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باید با انحرافاتی که در حاشیه مسیر اصلی تلاش برای تولید قرار می‌گیرد مقابله کنیم و راه آن، مهار واردات است و محدود کردن آن به مواد اولیه و قطعاتی که امکان تأمین و ساخت آن عجالتاً در داخل وجود ندارد.

میرسلیم درباره کیفیت تولیدات داخلی نیز گفت: مسلماً تمام سعی تولیدکنندگان باید بر این باشد که رضایت مردم را جلب کنند و بعلاوه سایر مقررات و استانده ها را مراعات کنند؛ پس در بودجه باید تشویق تولیدِ باکیفیت و رقابت پذیر و بادوام و نیز مراعات استانداردها و مقررات فراموش نشود؛ یکی از راه‌های شایسته تقویت صادرات است. به علاوه، تسهیل و تقویت فعالیت‌های تولیدی در زمینه تأمین مواد اولیه و ساخت محصولات واسطه‌ای برای کاهش آسیب پذیری فعالیت‌های تولیدی در کشور اهمیت دارد و باید مورد حمایت قرارگیرد.

قرار نبود درآمدهای دولت در انتهای برنامه ششم وابسته به نفت باشد

این نماینده مجلس در تحلیل خود از وضع درآمدها در لایحه بودجه نیز گفت: بخشی از درآمد دولت در لایحه بودجه وابسته به فروش نفت است، به مقدار ١،٢میلیون بشکه در روز و با احتساب قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه. این دو رقم قطعی نیست یعنی ممکن است فروش به مقدار کمتر یا بیشتر و قیمت نیز ارزان‌تر یا گران‌تر باشد در حالی که برای هزینه کردن باید به منبع مطمئن درآمدی اتکا کرد و الا تقریبا تکلیف بودجه وابسته می‌شود به تحقق درآمد و در نتیجه تخصیص در اختیار مدیرانی قرارمی گیرد که در سازمان برنامه و بودجه‌اند و در نهایت به تشخیص خود و با امضای طلایی عمل می‌کنند و این با رویه درست اجرای قانون بودجه سازگار نیست؛ اساسا قرار نبوده است درآمدهای دولت در انتهای برنامه ششم وابسته به نفت باشد؛ اگر وام از صندوق توسعه را هم در نظر بگیریم وابستگی بودجه پیشنهادی در لایحه از نظر درآمدی به عواید حاصل از فروش نفت خام و گاز طبیعی نزدیک ٤٠٪‏ می‌شود و این مطلوب نیست پس باید به فکر برطرف کردن موانع استحصال دیگر درآمدهای دولت بود: نشت مالیاتی، حقوق گمرکی و حقوق مالکانه دولت…؛ و سپس با رونق گرفتن تولید، افزایش مالیات و یا وضع پایه جدید مالیاتی را در نظر گرفت.

انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار 51

مربی پیشین تیم ملی تفنگ: مربیان تمایل دارند در دیگر کشورها کار کنند

منتشر شده

در

توسط

مربی پیشین تیم ملی تفنگ: مربیان تمایل دارند در دیگر کشورها کار کنند

مربی پیشین تیم ملی تفنگ گفت: شرایط کاری در ایران مثل سایر کشورها نیست؛ شاید به همین دلیل است که مربیان مایل هستند در کشورهای دیگر کار کنند.

محمد زائر رضایی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد عقد قرارداد با تیم ملی بنگلادش اظهار کرد: از روز شنبه به بنگلادش آمده‌ام. طبق صحبتی که با دبیر فدراسیون این کشور داشتم قراردادم احتمالا دو ساله باشد. البته خودم مد نظر دارم که قرارداد تا بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ باشد و بعد از آن مجددا تمدید کنیم. ولی پیشنهاد مسوولان بنگلادش‌ این است که تا المپیک قرارداد بسته شود. باید ببینیم طی چند روز آینده که قرارداد کامل می‌شود چه خواهد شد.

او در ادامه درباره شرایط ورزشکاران بنگلادش گفت: تیم ملی بنگلادش دو سال و نیم قبل یک مربی خوب در اختیار داشت اما آن مربی از این تیم جدا شده است. در این مدت که ورزشکاران‌شان مربی نداشتند افت خیلی زیادی داشتند. نتایج آخرین مسابقه آن‌ها را دیدم که با افت شدیدی همراه بود و امیدواریم با استفاده از جوانان مستعد به نتایج خوبی برسیم.

وی درباره جدا شدنش از تیم ملی تفنگ ایران گفت: من از سال ۸۹ تا ۹۸ مربی تیم ملی بودم. در زمان مربیگری آقای لازلو و کوران نیز در تیم ملی بودم. دو سال قبل به خاطر کارهای شخصی بهتر دانستم که بیش‌تر به آن کارها رسیدگی کنم. این موضوع را به مسوولان وقت گفتم اما متاسفانه فکر کردند موارد دیگری است و با من خیلی خوب رفتار نکردند.

مربی پیشین تیم ملی تفنگ ایران در ادامه درباره ساخت ساچمه با کیفیت در ایران گفت: شرکت ما توانست برای اولین‌بار ساچمه با کیفیت تولید کند که تا چند مدت دیگر ورزشکاران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. برای ساخت این ساچمه‌ها زحمت زیادی کشیدیم و امیدوارم که بتوان از آن بهره برد.

زائر رضایی در ادامه گفت: ایران پتانسیل این را دارد که مربیان خوبی داشته باشد و بتواند تیم خیلی قوی داشته باشد اما شرایط کاری در ایران مثل کشورهای دیگر نیست. شاید مربیان به همین سبب است که مایل هستند در کشورهای دیگر کار کنند. هم از نظر مالی و هم از نظر قدردانی متاسفانه برخی از رییسان فدراسیون کم کاری می‌کنند.

انتهای پیام

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها