کد خبر : 182007
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴

اعلام فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا

اعلام فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا

ایسنا/گیلان رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا از اعلام ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خبر داد. کیانوش امیری، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ظرفیت اسمی بندر آستارا دو و نیم میلیون تن می باشد که ۶۰۰ هزار تن در فاز نخست محقق شده

اعلام فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا

ایسنا/گیلان رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا از اعلام ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خبر داد.

کیانوش امیری، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ظرفیت اسمی بندر آستارا دو و نیم میلیون تن می باشد که ۶۰۰ هزار تن در فاز نخست محقق شده است.

وی با بیان اینکه با تکمیل اسکله سوم این ظرفیت به یک میلیون تن افزایش می یابد، ادامه داد: توسعه گردشگری دریایی با توجه به موقعیت های متفاوت گردشگری و طبیعی در آستارا از الزامات است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا افزود: قرار گرفتن “آستارا” در مسیر کریدور شمال – جنوب و اتصال به راه آهن قزوین – رشت از دیگر مزایایی می باشد که باید مدنظر قرار گیرد.

امیری با اشاره به اینکه منطقه ویژه بندر آستارا موجب تسهیل تجارت بین ترکیه، ارمنستان و کشورهای CIS است، خاطرنشان کرد: در بحث کانتینر های یخچالی، انحصار حمل و نقل در دست کشورهای دیگر است و نرخ جابه‌جایی کالا را آنها تعیین می کنند و ما می توانیم این رویه را تغییر دهیم.

وی وجود زیرساخت های بندری مناسب در آستارا را از مزایای این منطقه برشمرد و اضافه کرد: در بندر آستارا حمل و نقل ترکیبی را داریم و برای سود دهی بیشتر باید راه آهن از خط سراسری ریل به بندر متصل شود.

جاده آستارا – اردبیل پاسخگوی حجم عظیم تردد کامیون ها نیست

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا با اشاره به اینکه باید به جاده آستارا – اردبیل توجه ویژه شود، گفت: در صورت افزایش عرض این جاده، ظرفیت جابجایی کامیون های ترانزیتی به استان های شمال غرب و غرب افزایش می یابد.

امیری با تأکید بر اینکه اگر بندر آستارا به ظرفیت واقعی خود برسد این جاده قطعاً پاسخگو نخواهد بود، توضیح داد: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا مزایایی دارد که باید سرمایه‌گذاران و تجارت از آن بهره مند شوند.

وی با اشاره بر اینکه سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی هم در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا فراهم است، تصریح کرد: آستارا نزدیکترین بندر دریای خزر به عراق، کردستان و ترکیه است.

تداوم طرح توسعه بندر آستارا

امیری در بخش دیگر سخنان خود به سرمایه‌گذاری طرح توسعه بندر آستارا اشاره کرد و گفت: در هفته دولت امسال ۶۶۰ میلیارد ریال در این بندر سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که ۸۰ میلیارد ریال توسط سازمان بنادر و دریانوردی و ۵۸۰ میلیارد ریال دیگر توسط بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در طرح تکمیل اسکله های آستارا، محوطه سازی به وسعت چهار هکتار و محوطه پشتیبانی به وسعت دو هکتار تا سال آینده تکمیل می شود.

وی با بیان اینکه ساخت انبارهای سرپوشیده در این منطقه به ۲۲ هزار متر مربع افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: فرصت های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اعلام شده است و سرمایه گذاران می توانند در حوزه‌های احداث سردخانه و سورتینگ، ترمینال رورو، خدمات گردشگری دریایی، ترمینال کانتینری، کانتینرهای یخچالی، صنایع تبدیلی و مرکز بسته بندی و صادرات مجدد نیز ورود کنند.

کاهش سطح آب خزر دلیل الزام لایروبی حوضچه بندر

رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا در بخش دیگر سخنان خود به لایروبی و نگهداری کانال موجود اشاره کرد و توضیح داد: کاهش سطح آب دریای خزر و رسوب گذاری ۶۰ سانتی متری دو دلیل اصلی الزام لایروبی این بندر است.

وی اضافه کرد: در این عملیات ۴۰۰ هزار متر مکعب باید برداشت شود که تاکنون ۸۰درصد کار در حوضچه انجام شده است.

امیری با اشاره به اینکه ورودی کانال نیز از سه هفته پیش در حال لایروبی است، افزود: این عملیات تا آخر تابستان سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد و عمق حوضچه به ۵ و نیم متر افزایش می یابد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به تعداد کشتی های وارد شده از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۰۳ فروند کشتی تجاری در این بندر پهلو گرفت که این رقم با رشد ۲۴ درصدی در سال ۱۳۹۹ به ۱۲۷ فروند افزایش یافته است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها