کد خبر : 209487
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال: بررسی واکنش بازار

تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال: بررسی واکنش بازار

کریپتوکارنسی اغلب مترادف با فقدان مقررات بوده است. با این حال، این امر به‌سرعت در حال تغییر است و دولت‌های سراسر جهان اکنون قوانینی را برای ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرند. تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال، از قوانین ایالات متحده گرفته تا مقررات استیبل کوین بریتانیا، بر بازار کریپتو تاثیر می‌گذارند. تاثیر تغییرات

تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال

کریپتوکارنسی اغلب مترادف با فقدان مقررات بوده است. با این حال، این امر به‌سرعت در حال تغییر است و دولت‌های سراسر جهان اکنون قوانینی را برای ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیرند. تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال، از قوانین ایالات متحده گرفته تا مقررات استیبل کوین بریتانیا، بر بازار کریپتو تاثیر می‌گذارند.

تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال

کشورهای مختلف جهان نگاه متفاوتی به بازار کریپتو دارند. برخی به‌دنبال حذف کامل آن‌ها هستند، برخی مانند السالوادور از بیت کوین به‌عنوان ارز رایج استفاده می‌کنند، برخی هم از آن برای کنار زدن محدودیت‌های بانکی بهره می‌برند. بیایید نگاهی به قوانین مختلف دنیا و تاثیر آن‌ها بر قیمت ارز دیجیتال داشته باشیم.

ایالات متحده

در سال 2023، ایالات متحده آمریکا به داشتن یک چارچوب نظارتی برای ارزهای دیجیتال نزدیک‌تر شد. دو لایحه به‌ویژه، قانون نوآوری و فناوری مالی (FIT) برای قانون قرن بیست‌ویکم و قانون قطعیت رگولاتور بلاک چین، نظارت بر صنعت کریپتو را گسترش داد.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا اولین مقررات جامع ارزهای دیجیتال را در ماه مه 2023 معرفی کرد که با نام MiCA شناخته می‌شود. طبق این قانون، هر شرکتی که ارز دیجیتال صادر یا معامله می‌کند، به مجوز نیاز دارد. از ژانویه 2026 همه ارائه‌دهندگان خدمات کریپتو باید نام فرستندگان، دریافت‌کنندگان و هر مبلغی که منتقل می‌شود را اعلام کنند. ضمنا هر کیف پول غیر حضانتی که بیش از 1000 یورو موجودی داشته باشد، برای تراکنش‌های خود باید احراز هویت انجام دهد.

آسیا

آسیا پیشرو در استفاده از ارز دیجیتال در سرتاسر جهان است، اما مقررات در بین کشورهای منطقه به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. مثلا ژاپن کریپتو را به‌عنوان یک نوع پول و دارایی قانونی می‌شناسد، اما در چین و عربستان سعودی منع شده است. در سال‌های اخیر تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال مخصوصا از سوی کشور چین بسیار زیاد بوده است.

قوانین ارز دیجیتال در آسیا

برزیل

برزیل در ژوئن 2023 مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال را وضع کرد و بانک مرکزی را ناظر دارایی‌های رمزنگاری نمود. قانون دارایی‌های دیجیتال برای هر شرکتی که خدمات مرتبط با دارایی‌های مجازی ارائه می‌دهد، اجرا می‌شود.

بریتانیا

بریتانیا به‌طور فعال در حال ایجاد قوانین برای بخش کریپتو است. شایان ذکر است که هر شرکتی که ارز دیجیتالی ارائه می‌کند باید توسط سازمان رفتار مالی کشور (FCA) مجاز باشد.

مقررات ارز دیجیتال جهانی

سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار 18 توصیه خود را برای قوانین جهانی در مورد مدیریت دارایی‌های دیجیتال و رمز ارزها ارائه کرده است. طبق این مقررات، باتوجه‌به ماهیت فرامرزی بازار کریپتو نیاز به ثبات بیشتر در تنظیم و نظارت بر فعالیت‌های دارایی‌های دیجیتال اعلام شده است.

تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال غیر قابل چشم‌پوشی است. زیرا بر اعتماد سرمایه‌گذاران و پویایی بازار تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، هنگامی که کشوری ممنوعیت ارزهای دیجیتال یا مقررات سختگیرانه‌ای را معرفی می‌کند، قیمت ارزهای دیجیتال اغلب با کاهش شدیدی روبرو می‌شود، زیرا سرمایه‌گذاران نگران آینده سرمایه‌گذاری خود هستند.

از سوی دیگر، تغییرات قانونی مطلوب مانند به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک روش قانونی پرداخت یا اجرای مقررات برای حمایت از سرمایه‌گذاران می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود.

تغییرات قانونی همچنین می‌تواند بر نرخ پذیرش و استفاده از ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارد که به نوبه خود بر قیمت آن‌ها تاثیر دارد از این‌رو دنبال کردن اخبار ارز دیجیتال و مطلع بودن از قوانین از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که دولت‌ها مقررات و دستورالعمل‌های روشنی را برای استفاده از ارزهای دیجیتال تدوین می‌کنند، کسب‌وکارها و افراد به احتمال زیاد نسبت به گنجاندن آن‌ها در تراکنش‌های روزانه‌شان احساس اطمینان بیشتری می‌کنند. این افزایش پذیرش می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای ارزهای دیجیتال شود و قیمت آن‌ها را بالا ببرد.

تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

جمع بندی

تاثیر تغییرات قانونی بر قیمت ارزهای دیجیتال اگر محدودکننده باشد، می‌تواند مانع رشد بازار رمز ارزها شود. چرا که پتانسیل آن‌ها را محدودتر کرده و باعث رکود یا کاهش قیمت رمز ارزها خواهد شد. با این حال، اکثریت کشورها به سمت پذیرش ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک واقعیت موجود حرکت می‌کنند. موضوعی که در تلاش برای عرضه رمز ارزها بانک مرکزی (CBDC) تجلی یافته است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها