تلاش برای بازگرداندن کوهستان پارک شادی به مشهد/جان باختن سالانه ۲۰۰ نفر در تصادفات
ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد با اشاره به اهمیت ایجاد فضای شادی مومنانه برای زائران و مجاوران در شهر بر اهمیت بازگرداندن کوهستان پارک شادی به شهر و امکان بهره گیری از آن تاکید کرد و ضمن درخواست از متولیان این امر از گامهای اولیه مدیریت شهری در این زمینه خبر داد. سید عبدالله ارجائی در برنامه زنده
ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد با اشاره به اهمیت ایجاد فضای شادی مومنانه برای زائران و مجاوران در شهر بر اهمیت بازگرداندن کوهستان پارک شادی به شهر و امکان بهره گیری از آن تاکید کرد و ضمن درخواست از متولیان این امر از گامهای اولیه مدیریت شهری در این زمینه خبر داد.
سید عبدالله ارجائی در برنامه زنده تلویزیونی اشاره در خصوص بودجه شهر مشهد اظهار کرد: بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ چند روز قبل ابلاغ شد، تفاوت این بودجه با بودجه سالهای گذشته بسیار است. امسال ۳۰ درصد تمامی منابع عمرانی بودجه ۱۴۰۱ را به نقاط کم برخوردار و حاشیه شهر اختصاص دادهایم و مقرر شده به محض اینکه هر پروژه عمرانی در حاشیه شهر کلنگ بخورد، مبالغ به آن تزریق شود.
وی افزود: همچنین به مناسبسازی فضاها برای اقشار با نیازهای خاص توجهی ویژه داریم و هیچ پروژهای بدون داشتن مطالعات برای توانیابان و اولویتسنجی برای این افراد آغاز نخواهد شد و نگاه عالمانه در اداره شهر در این موارد مشخص خواهد شد.
استفاده از منابع درآمدی پایدار برای پروژهها
شهردار مشهد با اشاره به نگاه ویژه به مقوله نشاط و شادی به خصوص برای بانوان و حرکت به سمت شفافیت، بیان کرد: بعضی از پروژهها به منابع درآمدی متصل هستند که یا پایدار نیست یا غیر شفاف است و یا حصول آن در هالهای از ابهام قرار دارد. گاهی ما به جای کارهای زیربنایی و حیاتی به سمت کارهای روبنایی حرکت میکنیم که جلب توجه کند، انشاء الله در این دوره اینگونه نخواهد بود و سعی میکنیم از منابع درآمدی پایدار برای پروژهها استفاده کنیم.
ارجائی خاطرنشان کرد: به دنبال این نیستیم که به هر قیمتی پروژهها را کلنگ زده و ۱۰ درصد بودجه را به پیمانکار بدهیم و سپس پروژه را رها کنیم یا پروژه را بدون مطالعه و پیمانکار شروع کنیم.
وی با اشاره به اینکه منابع درآمدی بودجه امسال از ۱۸ هزار میلیارد کمتر است، اضافه کرد: هزینه درآمدی بودجه بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان اما منابع درآمدی کمتر از ۱۸ هزار میلیارد تومان است.
اعداد در پروژه ها از ابتدا واقعی در نظر گرفته شود
شهردار مشهد در خصوص ادعای شبکه های مجازی مبنی بر افزایش ۹۳ درصدی پروژهها و تاخیر ۸۰ درصد آنها، تصریح کرد: این موضوع به واقعی شدن بودجه باز میگردد. زمانی که در پروژههای عمرانی تعدیل را پیشبینی نمیکنیم، بعد از کلنگزنی پروژه، پیمانکار در دریافت با مشکل مواجه میشود و فشار روی دو قشر کارگران ساده درون پروژه و مردمی که راهشان بسته میشود، میآید. باید اعداد و ارقام را از روز اول واقعی ببینیم؛ هرچند این مساله سبب کاهش پروژهها میشود اما به نظر بنده حسن است؛ زیرا سبب شفافیت و راستگویی به مردم میشود. چرا باید تعداد بیشتری پروژه کلنگ بزنیم و بعد در پرداخت به مشکل بخوریم و مردم و کارگران آسیب ببینند؟ نوسانات ناشی از رفتارهای اقتصادی کشور تکانههای معقولی نیست اما ندیدن ضریب تعدیل نیز نتیجه خوبی نخواهد داشت.
ارجائی در خصوص مشکل آلودگی شهر مشهد با طرح این سوال که باید ببینیم منشاء آلودگی کجاست؟ گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به حمل و نقل و منابع آلودگی سیار و ۴۰ درصد مربوط به آلودگی منابع ثابت است.
شهردار مشهد در ادامه گفت: مهمترین بخش از منابع ثابت آلودگی مربوط به نیروگاههای اطراف شهر است، اگر بتوانیم این میزان را با تغییر سوخت مصرفی کاهش دهیم، وضعیت به صورت چشمگیری تغییر میکند به همین دلیل مطالبه من از دست اندرکاران این است که سوخت نیروگاهها حداقل در روزهای وارونگی هوا تغییر کند.
وی ادامه داد: در منابع متحرک ایجاد کننده آلودگی نیز بیشترین میزان مربوط به خودروهای سواری و حدود ۱۳ درصد مربوط به حضور کامیونها در شهر است؛ بنابراین از شهروندان درخواست میکنم تا سفرهای درون شهری تک سرنشین را کاهش دهند و مطمئن باشند که حداقل ۱۰ درصد از آلودگی کاهش پیدا میکند.
ارجائی افزود: مشکل اصلی دیگر سن بالای ناوگان است، اگر دولت بتواند طرحهای لیزینگی اجرا کند و سن ناوگان را کاهش دهد و محدودیتهایی در تردد در برخی از ساعات شبانه روز به شرط لطمه نخوردن به کار ایجاد شود، آلودگی هوا کمتر میشود، همچنین نکته آخر مربوط به فرودگاه مشهد است، که باید جابهجا شود.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه سن ناوگان اتوبوسرانی مشهد ۹ سال است و باید کاهش پیدا کند، عنوان کرد: دولت به تعهدات خود عمل میکند اما میزان تعهدات کم است. نوسازی ناوگان با بودجه تعیین شده فعلی، نیازمند سالها زمان است.
افزایش ۲۰ درصدی سهم مشهد از اوراق مشارکت
وی خاطرنشان کرد: امسال با کمک وزیر کشور و اعضاء شورای شهر توانستیم سهم مشهد از اوراق مشارکت را به طور چشمگیری افزایش دهیم که این میزان نسبت به سالهای گذشته بالغ بر ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. امسال ۱۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت خواهیم داشت که ۵۰ درصد در تعهد دولت و ۵۰ درصد در تعهد شهرداری است، اما این مبلغ به سه عامل اتوبوس، مترو و بافتهای فرسوده مربوط میشود و طبیعتا با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتوبوسرانی نمیتوانیم بیشتر از ۵۰-۶۰ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم هرچند همین تعداد نیز تا پایان سال خریداری خواهد شد.
ارجائی با بیان اینکه مشهد برای همه سرمایهگذاران جذاب است، اظهار کرد: فلسفه ذاتی مشهد وجود بارگاه امام رضا (ع) است. مشهد نه یک روستا بلکه یک باغ خصوصی بوده که در کمتر از ۱۳۰۰ سال به جهان شهر تبدیل شده است. کرونا ثابت کرد که فقط به دلیل وجود مرقد مبارک امام رضا (ع) سالیانه ۳۰ میلیون نفر به این شهر سفر میکنند. اگر مشهد شهری گردشگری است چرا با وجود کرونا تعداد سفرها بسیار کاهش پیدا کرد و چرا اولین افرادی که اعتراض کردند، هتلها بودند؟ مشهد بر اساس خدمات به زائران طرحریزی شده است.
وی با بیان اینکه هر سرمایهگذاری باید حول محور زیرساخت خدمات به زائران باشد، گفت: ۲۰ سال است که موضوع احداث خط سریع السیر تهران به مشهد مطرح است، اما دولتها نمیتوانند این کار را انجام دهند. احداث این خط فقط با سرمایهگذاری بخش خصوصی انجام میشود، همچنین سرمایهگذار باید سالم باشد. اگر قطار مشهد به تهران دو ساعت شود، چقدر حضور زائران به این شهر افزایش پیدا میکند؟
شهردار مشهد با بیان اینکه ۵۲ درصد اماکن اقامتی ایران در مشهد قرار دارد، خاطرنشان کرد: اگر این هتل ها وجود نداشت، نمیتوانستیم پذیرای زائران باشیم . متاسفانه درحالی که قرار بود مشهد حج فقرا باشد، زائرسراهای ارزان قیمت فاصله زیادی با حرم دارند و استفاده از آن برای افراد سخت است.
اگر جوان مشهدی بخواهد دو ساعت تفریح کند، باید کجا برود؟
ارجائی با طرح این سوال که اگر جوان مشهدی بخواهد دو ساعت تفریح کند و خانوادهاش نگرانش نباشند، باید کجا برود؟ و چرا نباید جایی برایشان فراهم کنیم؟ تصریح کرد: اندیشمندان حوزه و دانشگاه به مدیریت شهری کمک کند تا یک تفریح مومنانه فراهم کنیم. چرا متولیان کمک نمیکنند کوهستان پارک به شهر برگردد؟ اگر متولیان کمک کنند، مدیریت شهری گام اول را بر میدارد. باید مصالح مردم را روی میز بگذاریم و حل کنیم. در حال حاضر بخشی از زمین مربوط به بانک و بخشی مربوط به شهرداری است، ما میتوانیم این زمین را در اختیار سرمایهگذار سالم بگذاریم و در حال حاضر نیز جلسهای با سرمایهگذار برگزار کردهایم.
وی با بیان اینکه چرا نباید برای فرزندان زائران برنامهریزی کنیم؟ اضافه کرد: میانگین ماندگاری زائر ۲.۸ روز است در حالی که اگر به این میزان، یک روز اضافه شود اقتصاد شهر ۲۵ درصد رشد میکند.
کنترل هوشمند در انضباط ترافیکی/ سالانه ۲۰۰ مشهدی جانشان را در تصادف از دست میدهند
شهردار مشهد در خصوص انضباط ترافیکی، گفت: تاسف بار است که اعلام کنم در سال ۱۴۰۰ و در شهر کاملا پیشرفته امروزی ایرانی بیش از ۲۰۰ نفر از همشهریان در طول سال، در سوانح داخل شهری جانشان را از دست میدهند و ۲۰ هزار نفر مصدوم میشوند.
وی افزود: به همین دلیل با پلیس راهور قرار گذاشتیم و از مردم و نهادها نیز کمک میخواهیم که پای کار بیایند، زیرا مردم نباید به دلیل وقوع چنین حوادثی داغدار شوند. با کنترل هوشمندی که در شهر مشهد وجود دارد، باید بعد از هر تخلف با راننده تماس گرفته شود، زیرا ما شماره همراه و پلاک خودروها را در اختیار داریم. بر همین مبنا با رعایت بسیار ساده قوانین راهنمایی و رانندگی و با احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر میتوانیم فرهنگ را ارتقا دهیم.
ارجائی در خصوص پروژه طبرسی ۵۶ به رسالت ۹۱ گفت: این پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال افتتاح میشود.
وی در ادامه در خصوص مبارزه با فساد و افزایش سرعت پروژهها، اظهار کرد: اصلاح فرایندها، حذف گلوگاهها، هوشمندسازی و کوتاه کردن مسیر مداخله انسان شفافیت را افزایش میدهد. همچنین صدور پروانه را تسریع و امضاهای طلایی را حذف میکند. ۶۰ درصد زمان اتلاف شده برای صدور پروانه مربوط به خارج از شهرداری و ۴۰ درصد مربوط به خود شهرداری است و با مذاکرات صورت گرفته این زمان کاهش پیدا خواهد کرد.
منطقه ۱۱ منطقه پایلوت هوشمندسازی
وی ادامه داد: ما شهرداری منطقه ۱۱ را به عنوان منطقه پایلوت برای هوشمندسازی انتخاب کردهایم و در صورت موفقیت این کار را به سایر مناطق نیز تسری میدهیم.
ارجائی در خصوص بافت پیرامونی اطراف حرم اظهار کرد: قانون باید اجرا شود. ممکن است قانون را قبول نداشته باشیم اما چون تصویب شده است ما آن را اجرا میکنیم. اگر کسی برای پروانه مراجعه کند با طرح جدید اقدام به صدور پروانه میکنیم. این طرح در سطح، تراکم، بازگشایی معابر و… تغییرات جدی دارد که ای کاش ۲۰ سال قبل تصویب میشد.
شهردار مشهد درباره ارتفاعات جنوبی بیان کرد: ارتفاعات جنوبی تنفسگاه مشهد است و باید از آن صیانت شود. کمربند جنوبی را نباید موضوعی جدا از ترافیک مشهد و محیط زیست شهری مشهد ببینیم. اگر فقط محیط زیست باشد، من با این طرح مخالف هستم، زیرا اتفاقات خوبی نیفتاده است اما اگر ترافیک، آلودگی هوا و هزینه برای مردم را در نظر بگیریم مساله متفاوت میشود. اتصال برونسی به نماز میتواند مشکل را حل کند. به جای پاک کردن صورت مساله باید راه حل جدیدی ارائه کنیم که آسیب کمتری داشته باشد.
افتتاح زیرگذر آزادی به جانباز تا ۲۲ بهمن ماه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، ارجائی با اشاره به اینکه زیرگذر آزادی به جانباز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدوارم برای ۲۲ بهمن افتتاح شود در خصوص میدان خلیج فارس، گفت: زیرگذر این پروژه افتتاح شده و امیدوارم تا ماه دیگر به بهرهبرداری برسد.
وی با بیان اینکه به دنبال منابع پایدار برای پروژه تئاتر شهر هستیم تصریح کرد: از همشهریان عزیز که با انتقاد و راهنمایی به ما کمک میکنند ممنونم و امیدوارم با دعای شما بتوانیم خادمان بهتری باشیم.
منبع: ايسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0