ساترا نمایش خانگی را از بین میبرد؟
یک کارشناس سینما گفت: قطعا اگر روند نظارت ساترا شدیدتر شود، اندک مخاطبانی که با جان و دل، پول میدهند و پای سریالها مینشینند را از دست میدهیم. ناصر سهرابی در گفتوگو با ایسنا در رابطه با تبعات ورود ساترا به عرصه نظارت بر پلتفرمهای نمایش خانگی، اظهار کرد: در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری
یک کارشناس سینما گفت: قطعا اگر روند نظارت ساترا شدیدتر شود، اندک مخاطبانی که با جان و دل، پول میدهند و پای سریالها مینشینند را از دست میدهیم.
ناصر سهرابی در گفتوگو با ایسنا در رابطه با تبعات ورود ساترا به عرصه نظارت بر پلتفرمهای نمایش خانگی، اظهار کرد: در دو سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و تمام مشکلاتی که در پی این بیماری برای فرهنگ و هنر کشور به وجود آورد، سینماگران و اهالی تئاتر دچار مشکلات فراوانی شدند و سینما به نوعی تعطیل شد که این موضوع، غم بزرگی بر دوش افرادی گذاشت که از راه آن امرار معاش میکردند. در این میان مقولهای به نام شبکه نمایش خانگی که از سالهای دور شکل گرفته بود، توانست فضای خوبی را برای مخاطب جدید طراحی کند و تصور میکنم که شبکه نمایش خانگی مخاطب جدیدی را پرورش داد.
وی افزود: در این شرایط، باید نگاه ویژهتری به مقوله نمایش خانگی وجود داشته باشد؛ چراکه اکنون خیل وسیعی از هنرمندان از این طریق امرار معاش میکنند و میتوان گفت که شبکه نمایش خانگی در این دو سال اخیر از سینما آبروداری کرد و به نوعی به نمایش و سینما هویت دوبارهای بخشید. به همین دلیل باید از نگاههای شتابزده دوری کرد؛ چراکه در دوره کرونا، فیلمهای خارجی هم در پلتفرمهای بزرگ جهان مانند نتفلیکس، اچ بی او، آمازون و… هم حمایت شدند تا دیده شدند و به فروشهای بالایی رسیدند و به نظرم نمایش خانگی ما در ایران هم احتیاج به نگاه آرامتری دارد و شاید باید مسئولان مقداری متحدتر و واقعبینانهتر به این موضوع نگاه کنند.
این کارشناس سینما با اشاره به پایین آمدن کیفیت فیلم و سریالهای شبکه نمایش خانگی در پی سانسورها و نظارتهای فراوان ساترا، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که ساترا با نگاه تلویزیون همخوانی داشته باشد و ممیزهای شبیه به آن را اعمال کند، از عنصر جذابیت در نمایش خانگی کاسته میشود. مقوله سانسور در تمام دنیا رعایت میشود، اما این مقوله از لحاظ زیرساخت در فرهنگ و هنر ما که موسیقی، تئاتر و سینما را شامل میشود احتیاج به زمان بیشتری دارد تا جا بیفتد، اما باید پتاسیل خود را بالاتر ببریم. تماشاگر امروزی با رسانههای قدرتمندی روبهرو است و خیلی راحت میتواند آثار برتر سینمای جهان و سریالهای بهروز را بدون سانسور تماشا کند. در این شرایط ساترا باید با نگاه به این جریان، با ذهنیت خوشبینانهتری به این مقوله نگاه کند و مقداری فضا را برای فیلمسازان راحتتر بگذارد تا مخاطب از تماشای فیلم و سریال لذت ببرد.
وی در رابطه با سانسورهای وارد شده به سریال زخم کاری، بیان کرد:مخاطبی که صبح جمعه با ذهنیت اینکه مجموعه مورد علاقهاش را تماشا میکند، از خواب بیدار میشود، اما متوجه میشود که چند ساعت قبل اعلام شده به دلیل بازبینیها، سریال پخش نمیشود، ناراحت خواهد شد. در رابطه با این موضوع، احتیاج به تعامل داریم و ساترا باید به شکلی به عنوان پل ارتباطی عمل کند که حامی شبکه نمایش خانگی باشد. نباید دنبال تردیدها و بایدها و نبایدها شویم و مدام ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نامهنگاری کنند و جواب مخالف یکدیگر را بدهند. این کارها هیچ نقش موثر و قابل پیشرفتی در شبکه نمایش خانگی ایفا نمیکند. ما در ابتداء راه یک مقوله بزرگ قرار گرفتهایم و نیازمند همدلی و تعامل هستیم و تصور میکنم که ساترا باید نگاه معقولانهتری داشته باشد.
سهرابی با بیان اینکه افرادی که در زمینهسازی سریالسازی فعالیت میکنند متوجه تمام خطوط قرمز کشور هستند، تصریح کرد: اگر آقای مهدویان به سانسور تن میدهد و میپذیرد که سریالش با این شرایط به پخش برسد، با او موافقم؛ چراکه یک گروه بزرگی به مدت چندین ماه دست به دست هم دادند و در روزهای سخت کرونا، تلاش کردند تا برای پلتفرمها تولید محتوا کنند و این، کار کوچکی نیست و قابل احترام است و نباید زحمات آنها هدر شود. در کنار این موضوع، پول هنگفتی برای این سریال خرج شده که نباید موجب ضرر تهیهکننده شود.
این کارشناس سینما با اشاره به اینکه شبکه نمایش خانگی فضا و قصه خاص خود را میطلبد، در رابطه با تبعات نظارتهای بیش از حد ساترا خاطرنشان کرد: اگر روند نظارت ساترا شدیدتر شود و رنگ دیگری به خود بگیرد، اندک مخاطبانی که با جان و دل پول میدهند و پای سریالها مینشیند را از دست میدهیم و این موضوع باعث ضرر بسیار بزرگی برای شبکه نمایش خانگی میشود و زیرساختهای آن را هم به خطر میاندازد. از همه مهمتر این است که سرمایهگذاری که در این شرایط اقتصادی، پول هنگفتی را خرج تولید سریال میکند، پا پس میکشد؛ چراکه اصل پول او بر نمیگردد، مجموعه از لحاظ تبلیغ به مشکل میخورد و آن چیزی ساخته میشود، خروجی موفق و مثبتی را برای او ندارد.
وی افزود: در چند ماه آینده سیستم ساترا ذهنیت خود را نشان میدهد و متوجه میشویم که قرار است از این به بعد جریان فرهنگی و هنری ما در چه مقولهای حرکت کند. اکنون زود است که برای ساترا نسخهای بپیچیم و احتیاج به زمان بیشتری برای شناخت آن داریم. شاید مانند همیشه، زمان معلم خوبی باشد و چیزهای بیشتری را برای ما روشن کند. شبکه نمایش خانگی از زمان شکلگیری خود، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده و مقوله ساترا و مشکلاتی که به تازگی به وجود آمده نیز باید رفع شود و بنده نسبت به این موضوع خوشبین هستم؛ چراکه جریان رسانه و پلتفرم به سمتی میرود که به هیچوجه نمیتوان جلوی آن را گرفت. فکر میکنم ساترا نیز تعامل میکند و متوجه میشود که مخاطب چه نوع محتوایی را میطلبد.
سهرابی عنوان کرد: اکنون پلتفرمها جان گرفتند به رسانههای قدرتمند تبدیل شدند و این رسانه در سالهای آینده به غولهای رسانهای کشور تبدیل میشوند و نیاز به محتوا دارند. تهیه محتوا برای تماشاگر امروزی که در سال ۱۴۰۰ در حال زندگی است، خصوصیتهای خاص خود را میخواهد که شامل قصه جذاب، استفاده از چهرههای جذاب و رویکرد جذاب میشود.
این کارشناس سینما اظهار کرد: سینمای ایران دوران و شرایط خیلی حساسی را سپری میکند و اکنون حدود ۲۷۰ فیلم پشت خط اکران هستند. این روزها احتیاج به همدلی بیشتری داریم و امیدوارم با روی کار آمدن دولت جدید و شکلگیری هسته جدید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینما، روزهای بهتری در انتظار ما و سینما باشد.
منبع: ايسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0