کد خبر : 175164
تاریخ انتشار : شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

ظرف ۳ سال فقط ۱۱ درصد از خطوط مصوب مترو نوسازی شده‌اند

ظرف ۳ سال فقط ۱۱ درصد از خطوط مصوب مترو نوسازی شده‌اند

از سوی دیوان محاسبات گزارش «عملکرد طرح های مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از سال ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹» ارایه شد. به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش «عملکرد طرح های مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل

ظرف ۳ سال فقط ۱۱ درصد از خطوط مصوب مترو نوسازی شده‌اند

از سوی دیوان محاسبات گزارش «عملکرد طرح های مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از سال ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹» ارایه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، گزارش «عملکرد طرح های مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از سال ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹» تهیه شده است که در آن ترک فعل مسئولین، عدم اجرای به موقع احکام مرتبط با حوزه حمل و نقل شهری و عدم پرداخت سهم حمل و نقل از منابع بودجه ای و منابع حاصل از قانون هدفمند کردن یارانه ها در سنوات اخیر، مورد تذکر قرار گرفت.

در گزارش دیوان محاسبات کشور آمده است که در طی سال های ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ بالغ بر ۸۰ درصد اعتبارات مربوط به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نسبت به اعتبارات اصلاحی، تخصیص داده شده است در حالی که سازمان حمل و نقل عمومی کشور فقط ۶ درصد از آن را مصرف و ۹۴ درصد دیگر را به شهرداری های سراسر کشور حواله کرده تا صرف موافقت نامه های مبادله ای سازمان برنامه و بودجه شود.

این گزارش نشان می‌دهد که از ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده از محل هدفمندی یارانه ها بین سال های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۹ سهم حمل و نقل عمومی پرداخت نشده است. ضمن اینکه عملکرد این سازمان در اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران بخش های خصوصی و تعاونی و شهرداری ها برای انواع مختلف حمل و نقل درون و برون شهری فاقد عملکرد است.

دیوان محاسبات کشور بیان می دارد که از محل پرداخت یارانه سود تسهیلات به نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی صرفاً ۳۰ درصد اهداف نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه مینی بوس پیش بینی شده محقق شده است.

همچنین مصوبه شورای اقتصاد در خصوص جایگزینی و نوسازی ناوگان تجاری و مسافری دیزلی با هدف نوسازی ۱۹۰۰ اتوبوس شهری و ۶۴ درصد از اهداف پیش بینی شده برای خرید اتوبوس از محل فروش اوراق مشارکت اجرایی نشده است.

این گزارش حکایت از آن دارد که بهره مندی از منابع صندوق توسعه ملی برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری از طریق دریافت تسهیلات کم بهره به تازگی شروع شده است.

گزارش دیوان محاسبات کشور نشان می دهد که در خصوص نوسازی ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی پایه گازسوز، تنها ۶۱ دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شده یعنی حدود ۰.۰۴ درصد از اهداف مصوبه شورای اقتصاد محقق شده است.

نوسازی خطوط مترو نیز وضعیت مطلوبی ندارد و از سال ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۹ حدود ۱۱ درصد از کل خطوط مصوب احداث و ۱۳ درصد از تعداد واگن های پیش بینی شده وارد چرخه شده است.

گفتنی است ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی به ترتیب با ۲۵ درصد و ۱۶ درصد سهم قابل توجهی از حمل و نقل عمومی را دارند و گزارش دیوان محاسبات کشور حکایت از این دارد که ۶۳ درصد ناوگان تاکسیرانی، ۸۳ درصد ناوگان اتوبوسرانی و ۸۵ درصد ناوگان مینی بوس رانی کشور فرسوده است. این در حالی است که تنها ۳۷ درصد از طول خطوط مترویی مصوب قانونی، به مرحله بهره برداری رسیده است. بنابراین با توجه به افزایش قیمت خوردو و تمایل برای استفاده از حمل و نقل عمومی و ترک فعل مسئولان در نوسازی و بازسازی این ناوگان، اتخاذ تدابیر فوری و ارائه طرح های تامین مالی ضروری است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

Warning: file_put_contents(): Only -1 of 111 bytes written, possibly out of free disk space in /home/daynewsi/public_html/wp-content/plugins/wpdiscuz/utils/class.WpdiscuzCache.php on line 165