کد خبر : 206535
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳

پژو روآ ROA؛ ترکیبی از پیکان و پژو!

پژو روآ ROA؛ ترکیبی از پیکان و پژو!

پژو روآ فرزند پیکان و پژو  یکی از محصولات بهینه‌سازی شده ایران خودرو پژو روآ ROA  است. ایران خودرو پژو روآ ROA سدان را در سال‌های 1486 تا 1390 تولید و روانه بازار کرد. در این مقاله قصد داریم مشخصات فنی و ظاهری این خودرو را باهم بررسی کنیم.  مشخصات ظاهری و فنی پژو روآ

پژو روآ فرزند پیکان و پژو 

یکی از محصولات بهینه‌سازی شده ایران خودرو پژو روآ ROA  است. ایران خودرو پژو روآ ROA سدان را در سال‌های 1486 تا 1390 تولید و روانه بازار کرد. در این مقاله قصد داریم مشخصات فنی و ظاهری این خودرو را باهم بررسی کنیم. 

مشخصات ظاهری و فنی پژو روآ موجب شـده افراد بسیاری از این خودرو به عنوان فرزند پیکان و پژو یاد کننـد. سه خودروی پیکان، پراید و پژو 405 الهام بخش بسیاری از خودروهای تولید شـده در ایران هستند.  به شکلی که بدون این سه خودرو معلوم نبود صنعت خودروسازی ایران به کجا می‌رفت.

قبل از هر چیز بهتر است توضیح دهیم که منظور ما از این که پیکان، پراید و 405 نقش زیادی در صنعت خودروسازی ایرانی داشته‌اند چیست! این سه خودرو پایه بسیاری از تولیدات خودروسازان بزرگ ایران هستند. خودروهایی مانند تیبا، ساینا، کوییک، سمند، دنا، دنا پلاس و بسیاری خودرو دیگر بر روی پلتفرم پراید و پژو 405 پی‌ریزی شـده‌است. پراید و پژو 405 بنیان تولیدات ملی ایران خودرو و سایپا هستند.

در مورد پیکان هم باید بدانید که این خودرو سال‌ها یکی از پرفروش‌ترین و ارزان‌ترین خودروهای کشور بـود و تا سال 1384 به وسیله ایران خودرو تولید می‌شـد.

پژو روآ ROA چگونه وارد بازار ایران شد؟

کمپانی ایران خودرو در اواخر دهه 70 تصمیم گرفت دو محصول پرفروش خود یعنی پیکان و پژو 405 را ترکیب کنـد و یک خودروی جدید که از نظر ظاهری به 405 شباهت دارد و پیشرانه پیکان را دارا است، تولید و وارد بازار کنـد. پژو روآ قرار بود کاستی‌های پیکان و پژو 405 را جبران کنـد. سرانجام خودرو جدید به نام روآ وارد بازار شد و به دلیل قیمتی پایین‌تر از پژو 405 و کابینی زیباتر و جادارتر از پیکان مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت.

اما داستان پژو ROA در همین جا پایان نیافت و با گذشت زمان کمی مشکلات این خودرو مطرح شدنـد. در ابتدا به دلیل کشش نامناسب پیشرانه و گیربکس پیکان روی کابین پژو 405، موجب عملکرد فنی و هندلینگ نامناسب پژو آردی شد. به همین دلیل ایران خودرو تصمیم گرفت محصول خود را از نظر فنی ارتقا دهد و مدل انژکتوری آن را با نام روآ وارد بازار کنـد. فرمان هیدرولیک و کولر از ویژگی‌های پژو روآ جدید به حساب می‌آمد.

ایران خودرو در سال 88 تصمیم گرفت پژو روآ ROA را با موتور  1700 سی سی وارد بازار کنـد. مدل جدید و بهبود یافته روآ با موتور 1700 سی سی نسبت به مدل‌های قبل از قابلیت پایه گازسوز برخودار بود و استاندارد آلایندگی آن به سطح یورو 3 رسید. ظاهر پژو روآ تفاوت‌های زیادی با 405 معمولی نداشت. در نهایت ایران خودرو تولید پژو روآ ROA را در دهه 90 برای همیشه متوقف کرد. البته در حال حاضر وانت آریسان تنها خودرویی است که بر مبنای پژو روآ در کارخانه‎‌های ایران خودرو تولید می‌شود.

در حقیقت ایران خودرو تولید روآ را به دلیل مصرف زیاد سوخت، مسائل زیست محیطی، شتاب اولیه ضعیف خودرو و تولید خودروهای جدید متوقف کرد. مشکلات این خودرو و برتری سایر خودروها به راحتی توانستند موجب حذف این خودرو از چرخه تولید شوند.

بررسی مشخصات بیرونی و طراحی کابین پژو روآ   ROA 

پژو ROA خودرویی سدان از شرکت خودروسازی ایران خودرو است.

همان‌طور که گفتیم پژو ROA خودرویی سدان از شرکت خودروسازی ایران خودرو است. این خودرو در واقع نسخه بهبودیافتـه پژو آردی بـود، پژو ROA آمد تا جایگزینی برای پیکان باشد. طراحی بیرونی و کابین ROA مشابه بدنه پژو 405 بـود و از همان ابتدا تفاوت فاحشی با 405 نداشت اما نسخه جدید روآ با لوگوی جدید و صدای موتور آن به خوبی تفاوت میان پژو 405 و روآ سال را مشخص می‌کـرد.

طراحی بیرونی و بدنه پژو روآ متعلق به دهه 80 میلادی و مشابه 405 بـود. از نظر فضای کابین، روآ باز هم مشابه 405 معمولی طراحی شـده بـود. پژو روآ دقیقا از همان داشبورد، غربیلک فرمان، رودری‌ها و صندلی‌های 405 برخودار بـود. طراحی غریبلک فرمان دو شاخه پژو 405 در روآ، ظاهری زشت و قدیمی به این خودرو بخشید.

هر چند پژو روآ دارای صندلی‌های راحتی نیست اما متریالی نرم و با کیفیت نسبتا مناسب در قسمت بالای داشبورد این خودرو به کار رفتـه است. لازم به ذکر است که سایر موارد در روآ از پلاستیک خشک ساخته شـده‌اند و از نظر کیفی، چندان مناسب نیستند. روآ ویژگی‌هایی هم داشت که مورد توجه مشتریان قرار گرفت، برخی از این ویژگی‌های مثبت به شرح زیر هستند:

  • کابین جادار و مناسب
  • سیستم ضدسرقت ایموبلایزر
  • آینه‌های جدید
  • پنل جدید پشت آمپر
  • رینگ‌های 14 اینچی با طراحی جدید قالپاق
  • تنظیم دستی برای صندلی‌های جلو
  • سیستم تهویه دستی و قابلیت چرخش هوا در کابین
  • گرمکن شیشه در قسمت جلو و عقب
  • نشانگر دیجیتال داشبورد
  • بالابرهای برقی شیشه در جلو کابین

مشخصات فنی پژو روآ و بررسی موتور این خودرو

طراحی کابین پژو روآ مشابه پژو 405 است

پژو ROA دارای پیشرانه چهار سیلندر 1700 سی سی است، این پیشرانه نسخه ارتقا یافتـه موتور پیکان است و می‌تواند 88 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور تولید کنـد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 12.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 175 کیلومتر بر ساعت است. میانگین سوخت برای پژو ROA سال حدود 8.4 لیتر در 100 کیلومتر پیش بینی شـد. نیرو دریافتی از موتور به وسیله یک گیربکس 5 سرعتـه دستی به محور عقب منتقل می‌شود. در ادامه مشخصات فنی هر دو خودروی روآ را برای شما آورده‌ایم:

مشخصات / مدل

پژو روآ معمولی

پژو روآ سال

موتور

4 سیلندر – OHV

4 سیلندر- OHVG2

حداکثر قدرت

82 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه

88 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

135 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه

140 نیوتن متر در 3000 دور در دقیقه

حجم موتور

1.6 لیتر

1.7 لیتر

تعداد سوپاپ

8

8

جعبه دنده

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

محور محرک

دیفرانسیل عقب

دیفرانسیل عقب

شتاب ۰ تا ۱۰۰

15.2 ثانیه

12.7 ثانیه

حداکثر سرعت

175کیلومتر در ساعت

187 کیلومتر در ساعت

وزن خالص

1090 کیلوگرم

1090 کیلوگرم

فاصله بین دو محور

2670 میلیمتر

2670 میلیمتر

ابعاد و نوع چرخ های جلو و عقب

R14

مزایا و معایب پژو روآ

به طور کلی اصلی‌ترین نقاط قوت این خودروی ایران خودرو شامل: کابین جادار نسبت به پراید که از نظر قیمت رقیب روآ محسوب می‌شـد، امنیت بالای و استحکام بدنه، نگهداری و تعمیر آسان و دسترسی راحت به لوازم یدکی آن است. اما در مورد معایب ROA باید بدانید که انتقال صدا موتور و گیربکس به داخل کابین، عدم هماهنگی پیشرانه و وزن اتاق، هندلینگ نامناسب، نداشتـن کیسه هوا و مصرف زیاد بنزین از نکات منفی در مورد این خودروی ایرانی هستند.

نقش بیمه در حفظ و نگهداری از پژو ROA

بعد از آشنایی با پژو روآ ROA و بررسی مشخصات فنی و ظاهری این خودرو بهتر است کمی هم در مورد خرید بیمه برای این خودرو صحبت کنیم. تمام خودرو‌ها مزایا و معایبی دارند و در نهایت با وجود این مشکلات افراد زیادی این خودروها را خریداری می‌کنند. آگاهی داشتـن نسبت به مسائلی که در حفظ و نگهداری خودروها موثر هستند می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کنـد.

خزید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه یکی از مواردی است که تمامی دارندگان وسیله نقلیه موتوری باید نسبت به تهیه و خریداری آن آگاه باشند. البته بیمه شخص ثالث براساس قانون یک بیمه اجباری است، بیمه بدنه در رده بیمه‌های اختیاری قرار می‌گیرد که با توجه به افزایش قیمت خودرو در این سال‌ها تهیه و خرید این خودرو هم برای مالکان خودرو الزامی است. اگر باز هم درباره مزایا و پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو نیاز به اطلاعات دارید، پیشنهاد می‌کنیم که اینجا کلیک کنید.

پژو روآ و هر آن‌چه در مورد آن باید بدانیم

تولید و فروش پژو روآ ROA موجب شد افراد بسیاری که از نظر مالی توان خرید سمند یا 405 را نداشتند به راحتی یک خودروی ارزان قیمت خانوادگی را خریداری کنند. این خودرو به وسیله شرکت ایران خودرو تولید و وارد بازار شد و مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت. در نهایت به دلیل معایبی که داشت تولید این خودرو متوقف شد. البته لازم به ذکر است که این خودرو هنوز هم طرافداران خود را دارد. 

ماخذ: مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag/)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها