لزوم تدوین طرحی برای ساخت و ساز در حریم خطوط راهآهن
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به معضل شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ برای ساخت و ساز و بازسازی املاک خود در حریم خط آهن، بر لزوم تدوین طرحی توسط راهآهن برای حل این معضل در مسیر خطوط راهآهن در درون شهرها تاکید کرد. به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در آیین بهرهبرداری از باغراه
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به معضل شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ برای ساخت و ساز و بازسازی املاک خود در حریم خط آهن، بر لزوم تدوین طرحی توسط راهآهن برای حل این معضل در مسیر خطوط راهآهن در درون شهرها تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در آیین بهرهبرداری از باغراه حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: این پروژه از سال ۸۵ در این منطقه آغاز شد و هدف آن بازآفرینی راهآهن تهران – تبریز بود تا آرامش را به اهالی این منطقه برگرداند. با توافقاتی که شهرداری تهران و راهآهن انجام دادند هزینه پروژه باید از زمینهای فوقانی پروژه به دست میآمد که این موضوع سوءتفاهمی را برای اهالی به وجود آورده بود که از این زمینها برای ساخت و سازها و بارگذاریهای سنگین استفاده شود.
وی افزود: در سال ۹۶ این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که این زمینها برای بهرهبرداری اهالی منطقه مورد استفاده قرار گیرد، به همین دلیل توافقات با راهآهن طول کشید اما جای قدردانی دارد که راهآهن قبول کرد تا نهایتاً با پرداخت مبلغی این زمینها در اختیار شهرداری قرار گیرد و طرحی آماده و اجرایی شود که امروز بخش مهمی از آن افتتاح شد.
وی ادامه داد: در حقیقت امروز پنج کیلومتر از ۹ کیلومتر پروژه باغراه حضرت فاطمه زهرا به بهرهبرداری رسید که قطعا اثربخشی بسیاری برای اهالی این منطقه دارد. البته اهالی این منطقه اعتراضی درخصوص جلوگیری از ساخت و سازها در حریم مسیر تردد قطار دارند.
وی تاکید کرد: قوانین در این حوزه روشن نیست. در مورد مسیرهایی که راهآهن از درون شهرها عبور میکند اجازه ساخت و ساز در اطراف آن داده نمیشود و از سوی دیگر این زمینها تملک هم نمیشود. لذا لازم است راهآهن درخصوص این موضوع و حریم راهآهن طرحی را تدوین و آماده کند تا رضایتمندی مردم فراهم شود.
وی ادامه داد: طرحهای موضعی که در تهران اجرا میشود معمولا با لایحههای مختلفی همچون لایحه محیط زیستی، حملونقل و… باید همراه باشد. در این پروژه نیز باید لایحه حملونقل مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا در این پلازا به فاصله هر دو کیلومتر یک ایستگاه حملونقل ریلی دیده شود و به وسیله آن اتصال به شبکه مترو نیز حاصل شود تا به این ترتیب از سرمایهگذاری انجام شده شهروندان بهره بهتری ببرند.
به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم صبوری دیلمی، معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز گفت: از سال ۹۲ راهآهن تهران – تبریز به زیر سطح انتقال پیدا کرد و از همان زمان شهرداری برای فضای فوقانی این پروژه به دنبال توافق با راهآهن بود. در تیرماه ۹۹ این توافق حاصل شد تا با پرداخت ۱۸۰ میلیارد تومان این فضا به صورت مادامالعمر در اختیار شهرداری قرار گیرد و این هزینه نیز برای ایمنسازی تونلها در زیرسطح مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با بازطراحی انجام شده توسط شهرداری چهار سوله راهآهن نیز برای تامین سرانههای خدماتی منطقه مورد استفاده قرار گرفت. پلههای فرار طول مسیر نیز همراه با نگهبانیای که در بوستان احداث شده در فضای فوقانی وجود دارد تامین ایمنی خواهد شد.
وی افزود: اولین مرحله پرداخت پول توسط شهرداری در آذرماه سال گذشته و دومین مرحله نیز در خرداد ۱۴۰۰ انجام شد و امروز نیز حدود شش کیلومتر از مسیر پیادهراه و دوچرخه در منطقه ۱۷ و ۱۸ آماده شده است و در فاز یک نیز بوستانی تکمیل و به بهرهبرداری میرسد. در این پروژه حدود ۱۰ هزار متر مکعب بتونریزی داشتیم که امیدواریم همه این تلاشها نهایتا رضایت شهروندان را در بهرهبرداری از این پروژه به همراه داشته باشد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0