دانشگاه، نوعی متفاوت از زیست اجتماعی است
ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه بیش از آنکه نوعی تداوم طولی و امتداد زمانی پس از دبیرستان باشد، نوعی متفاوت از زیست اجتماعی است. مهندس محمد هادی عسگری، صبح امروز ۲۰ تیرماه در وبیناری تحت عنوان «افتتاحیه طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاههای منطقه ۹ کشور»، اظهار کرد:
ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه بیش از آنکه نوعی تداوم طولی و امتداد زمانی پس از دبیرستان باشد، نوعی متفاوت از زیست اجتماعی است.
مهندس محمد هادی عسگری، صبح امروز ۲۰ تیرماه در وبیناری تحت عنوان «افتتاحیه طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی دانشگاههای منطقه ۹ کشور»، اظهار کرد: ما بخشی از برنامههایی که باعث توسعه و پیشرفت کشور و توانمندسازی جوانان دانشجو بود را دنبال کردیم و از این منظر اتفاق درخور و مورد توجهی در دانشگاههای کشور صورت گرفت و بخشی از این نیروهای خلاق و ارزشمند که دل در گرو توسعه و اعتلاء کشور دارند، عزم خود را جزم کردند تا بتوانند بیشتر به فضای امید، زندگی توام با مسئولیت و احساس مسئولیت اجتماعی کمک کنند.
وی افزود: دوره توانمندسازی سفیران فرهنگی، محصول سیاستگذاری مبتنی بر مشارکت و اقتضائات بود که نیاز است در دانشگاهها دنبال شود. این بخشهای عمدهای که طرح جامع توانمندسازی دانشجویان به صورت مشترک با حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دنبال شد، شکوفههای آن را در دانشگاهها مشاهده میکنیم و شاهد این بودیم که برنامههای مختلفی در دانشگاهها برگزار شده است.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تصور میکنم اگر بخواهیم تحلیل کوتاهی نسبت به فضایی که پیشرو داریم، داشته باشیم باید گفت که دانشگاه بیش از آنکه نوعی تداوم طولی و امتداد زمانی پس از دبیرستان باشد؛ یک زیست جهان و فضا است و نوعی متفاوت از زیست اجتماعی که دانشجویان به حوزه فرهنگ و تعالی جستن به سمت عقلانیت و نگاه انتقادی سوق پیدا میکنند و زیست دانشجویی که مشخصه عمده آن، دانشگاه است در تعامل با اقوام و قومیتها و تجارب جمعی است که شکل میگیرد.
وی عنوان کرد: گویاست که دانشجویان متکی بر خلاقیت و انتخابهای شخصی هستند و ما به عنوان کارگزاران فرهنگی موظف هستیم، کمک کنیم که در دانشگاه، سرمایه فرهنگی دانشجویان افزایش پیدا کند به صورتی که هم به آموزش متون تخصصی و حرفهای اقبال داشته باشند و هم از توانمندیهایی که میتواند کمک کند تا مسائل کلان خود را در فردای پس از دانش آموختگی دنبال کنند، بهرهمند شوند. بنابراین دانشجویان باید اعتماد به نفس و خوداتکایی داشته باشند و بتوانند کار داوطلبانه انجام دهند.
عسگری خاطرنشان کرد: اگر کشوری قوی و توسعه یافته میخواهیم حتما باید دانشجو و دانشگاه توسعه یافته داشته باشیم و تصور میکنم که ما نیازمند این هستیم که در دانشگاه گفتوگو را نهادینه کنیم و باید همه کنشهای جمعی که در دانشگاه صورت میگیرد به این سمت سوق پیدا کند که فرهنگ گفتوگو در دانشگاه نهادینه شود. بدین معنا که دانشجو و شهروند ایرانی به این جمعبندی برسد که میتواند در عین نقد دیگری با احترام و تکریم گفتوگو کند و اگر زمینه نهادینه شدن گفتوگو در دانشگاه و جامعه را فراهم کنیم، در ابتداء امر به تثبیت هویت خود کمک میکنیم و دوم از قِبل این گفتوگو بسیاری از مسائل کلان کشور را میتوانیم حل کنیم.
انتهای پیام
منبع:ایسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0