تغییرات در آموزشوپرورش بهصورت محتوایی لازم و ضروری است
مدیر آموزشوپرورش بروجرد گفت: تغییرات در آموزشوپرورش بهصورت محتوایی لازم و ضروری است. محمد مهرافزون در گفتوگو با ایسنا، پیرامون چالشها و مشکلات پیش روی آموزشوپرورش، اظهار کرد: دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت نگاه جامعتر و واقعبینانهتری از مفهوم تحول داشته باشند و آن را یک ضرورت بدانند و نسبت به تحول نیازمند نواندیشیهایی
مدیر آموزشوپرورش بروجرد گفت: تغییرات در آموزشوپرورش بهصورت محتوایی لازم و ضروری است.
محمد مهرافزون در گفتوگو با ایسنا، پیرامون چالشها و مشکلات پیش روی آموزشوپرورش، اظهار کرد: دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت نگاه جامعتر و واقعبینانهتری از مفهوم تحول داشته باشند و آن را یک ضرورت بدانند و نسبت به تحول نیازمند نواندیشیهایی در باز تعریف آرمانها، اهداف، نتایج و دستاوردهای آموزشوپرورش است که از طریق استقرار یک نظام فلسفه دقیق، علمی و مبتنی بر هویت ملی و دینی کشور امکانپذیر میشود ازاینرو در نظام آموزشی، پویایی نظام میتواند از یکسو، از تغییر و اصلاح و نوآوری آغاز و با تأثیر بر ارتقای نظام به نقطه غایی خود یعنی تحول در نظام آموزشی ختم شود و از سوی دیگر، منجر به تغییر، اصلاح و نوآوری شود تا بدان وسیله ارتقاء نظام آموزشی حاصل آید؛ زیرا با توجه به تحولات علمی و آموزشی در جهان امروز تغییرات در آموزشوپرورش بهصورت محتوایی لازم و ضروری است.
وی در خصوص مشکلات آموزشوپرورش، تصریح کرد: مشکلات به دو دسته تقسیم میشود مشکلات بیرونی و مشکلات درونی که میتوان به مشکلات بیرونی از جمله کمبود منابع مالی برای ساخت، تجهیز و اداره مدارس، پایین بودن سطح حقوق و دستمزد معلمان و عدم امکان جذب افراد مستعد و با سطح هوش بالا برای این شغل مهم، سایه کنکور بر نظام آموزشی کشور که جزو مهمترین مشکلات بیرونی آموزشوپرورش محسوب میشود، اشاره کرد و مشکلات درونی مثل نبود مشاوره در مدارس، کمبود نیروی انسانی متخصص، توزیع نامناسب کتب درسی در شروع سال تحصیلی، کمبود خدمتگزار و سرایدار در مدارس، عدم چاپ ابلاغ نیروهای آموزشوپرورش در سال تحصیلی گذشته، مشکلات ناشی از سامانههای نوظهور سیدا و پادا، عدم فرهنگسازی و ترویج روحیه کارآفرینی در بین دانش آموزان و توجه دقیق و کارآمد بر روی مسئله عدالت آموزشی اشاره کرد.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد ضمن اشاره به کمبود نیروی انسانی، خاطرنشان کرد: در مقوله کمبود نیرو، اولین مورد بسیار حساسی که برهمه موارد کمبود نیرو ارجحیت دارد، نبود نیروی متخصص در هر قسمت کاری در آموزشوپرورش است در جرمشناسی پیشگیری، یکی از مهمترین روشها، پیشگیری زودرس یا پیش از موعد است که به شناخت کودکان، نوجوانان و جوانان در معرض خطر و اقـدام مناسب برای دور کردن آنان از وضعیت خطرناک مربوط میشود که در اینجا نیروی متخصص مشاوره در مدارس نقش پررنگی دارد که متأسفانه با کمبود این نیرو در آموزشوپرورش مواجه هستیم و جای اقدامات پیشگیرانه برای کودکان و نوجوانان و فراگیری مهارتهای اجتماعی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی طوریکه منجر به تغییر رفتار شود بسیار مهم بوده در آموزش فرزندان این مرز وبوم بسیار خالی است.
مهرافزون درباره کمبود نیرو متخصص در مقطع حساس و سرنوشتساز ابتدایی، اضافه کرد: هرساله بین ۴۰ تا ۶۰ هزار معلم بازنشسته و از گردونه آموزشوپرورش خارج میشوند اما در سوی مقابل تعداد نیروی وارد شده به سیستم آموزشوپرورش بسیار کمتر بوده و این کمبود نیرو در مقطع ابتدایی بیشتر است که هرساله با موافقت استمرار همکاران بازنشسته، دو شیفت کاری همکاران و یا با وارد کردن نیروهای نهضتی و حقالتدریسی که شاید علم کافی برای آموزش در ابتدایی را نداشته باشند این مشکل مقطعی حل میشود، ولی میتوان با افزایش سهمیه ورودی دانشگاه فرهنگیان که یکی از بهترین مدخلهای ورودی نیروی متخصص در آموزشوپرورش است این مشکل را بهطور اساسی حل کرد.
وی در خصوص توزیع کتب درسی بین دانشآموزان، بیان کرد: سامانه ثبتنام کتب درسی به والدین سپرده میشود ولی در امر توزیع کتب درسی متولی امر آموزشوپرورش میشود که در برخی از مقاطع از جمله هنرستانها تا پاسی از سال تحصیلی هنوز دانشآموز کتاب ندارد و یا در مناطق محروم کلاً کتاب هنوز دست دانشآموز نرسیده است که برای رفع این مشکل یا کاملاً از صفر تا صد ثبتنام و توزیع کتاب را آموزشوپرورش برعهده بگیرد و بهطور کامل برای دانشآموزان کتاب را ارسال کنند یا اینکه کاملاً به والدین سپرده شود و متولی توزیع کتب به دانشآموزان کتابفروشیهای معتبر در سطح شهرها شوند ولی باز هم در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به علت ضعف اینترنتی و عدم آگاهی والدین بهخصوص مقطع متوسطه دوم از ثبت بهموقع و مشخص نبودن تکلیف بعضی دانشآموزان که نهایتاً چه رشتهای را انتخاب خواهند کرد، همچنین مشخص نبودن تکلیف دانشآموزان شهریوری، بسیاری از آنها جهت تهیه کتاب ثبتنام اینترنتی نشدهاند و در اول سال تحصیلی با آماری که آنها در سامانه توزیع کتاب ثبت نشدهاند مواجه هستیم که در این دو سال گذشته به علت عدم حضور دانشآموزان در مدارس این مشکل دوچندان شده است.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد در راستای تحقق شعار هر دانشآموزش یک مهارت، افزود: عدم فرهنگسازی و ترویج روحیه کارآفرینی در سطوح مختلف تحصیلی نظام آموزشوپرورش محسوس است که میتوان با طراحی و گنجاندن دروسی در حوزه کارآفرینی برای مقاطع تحصیلی در حد راهنمایی و دبیرستان با اتکا به حضور متخصصان این حوزه در مدارس و استفاده از ظرفیت کارآفرینان موفق برای حضور مؤثر آنها در مدارس کشور برای تهییج و ترغیب دانشآموزان به امر کارآفرینی و ایجاد و گسترش مدارس کارآفرینی و رهنمون دانشآموزان توانمند، خلاق و ایده پرداز به این مدارس برای تربیت در محیطی متفاوت از مدارس معمولی بر این امر مهم اهتمام ورزید.
مهرافزون ادامه داد: ولی در این بین کمبود هنرستانها بیشتر از تجهیزات بهروز، کمبود نیروی انسانی متخصص است همچنین عدم ارتباط صنعت با هنرستانها مزید بر علت شده است وگرچند اقدامات خوبی در خصوص تجهیزات و امکانات هنرستانهای استان صورت گرفته اما با توجه به شتاب فرآیند تکنولوژی تجهیزات هنرستانها هم باید بهروز شود و اعتبارات لازم به این امر بهصورت ویژه اختصاص یابد.
وی در خصوص مشکلانت ناشی از سامانههای نوظهور سیدا و پادا، اظهار کرد: پادا سامانه دانشآموزی نام دارد که مخفف سامانه پرونده دانشآموزی آنلاین است، برای انجام مواردی همچون پیش ثبتنام، ثبتنام دانشآموزان جدیدالورود، ثبتنام پایه اول مدارس شاهد، دریافت کارت ورود به جلسه امتحانات و از همه مهمتر مشاهده کارنامه در نظر گرفته شده است ولی زیرساختهای درستی برای آن در نظر نگرفته شده و علاوه براینکه موجب تسهیل در امور آموزشی مدارس نشده است بلکه مشکلاتی را هم بهوجود آورده است، سامانه پادا یک سایت نسبتاً نوپا به شمار میرود و مطمئناً در گامهای اول با مشکلاتی همراه است. برای مثال، برخی از والدین از بهروز خطا در هنگام ثبتنام دانشآموز پایه اول خود گلایهمند هستند و تعدادی از کاربران نیز برای نامنویسی پایههای مختلف، دریافت کارنامه و یا پرونده دانشآموزی ناموفق بودهاند. متأسفانه با وجود اطلاعرسانیهای بسیاری که در این زمینه شده است، اما هنوز برخی از لینکهای لازم فعال نشده و یا حتی اطلاعات تعدادی از پایههای تحصیلی مدارس مختلف به ثبت نرسیده است چون آموزش کافی و زمان مناسب برای این آموزشها در نظر گرفته نشده است و آموزش همکاران در سطح مدارس خلاصه در آموزش از طریق چند فیلم در فضای مجازی است.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد تصریح کرد: سامانه سیدا همچون سامانه پادا نوپا و با باری از مشکلات وارد عرصه آموزشوپرورش شد سامانه یکپارچه مدیریت ثبت اطلاعات و مشخصات فردی تا سوابق تحصیلی دانشآموزان در آن دقیق ثبت شود و در آینده تمامی سوابق دانشآموزان از اول ابتدایی تا دیپلم بهصورت نسلدار، تحت کد ملی آنها در سامانه سیدا تجمیع خواهند شد ولی سیدا بدون زیرساختهای اساسی وارد شد و اختلالاتی را در سطح گستردهای بهوجود آورد که شاید آموزش ضمن خدمت این دو سامانه برای مدیران و عوامل اجرایی مدارس میتوانست کمک بسیار شایانی در رفع مشکلات ناشی از این دو سامانه داشته باشد و قبل از تزریق این دو سامانه به پیکره آموزشوپرورش بسترسازی و شناسایی و رفع مشکلات ناشی از آن میتوانست این دو سامانه را بهتر در سرانجام رساندن به اهدافشان همراهی کند.
منبع: ايسنا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0