با ما همراه باشید

علمی پزشکی

مفیدترین غلات برای سلامت روده

منتشر شده

در

پزشکان و متخصصان تغذیه، گنجاندن غلات سبوس‌دار را در رژیم غذایی روزانه توصیه می‌کنند. این غلات علاوه بر فایده غذایی، برای سلامتی دستگاه گوارش انسان هم مفید است.

سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که غلاتى مانند گندم سیاه، برنج قهوه‌ای، جو دوسر، بلغور، ذرت و غیره، باید حداقل ۴۰ درصد از رژیم غذایی روزانه انسان را تشکیل دهند.

این نوع غلات حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است که جایگزین دیگری برای بدن ندارد. علاوه بر این، منبع مهمی برای مواد معدنی و ویتامین‌های گروه «В» است. غلات، مزایای متفاوتی دارند. بنابراین، یک رژیم غذایی زمانی که حاوی بیشترین مقدار غلات کامل باشد، سالم‌تر به شمار می‌رود.

گندم سیاه

گندم سیاه، رتبه اول را در میان غلات به خود اختصاص می‌دهد، زیرا سرشار از پروتئین‌های گیاهی، کربوهیدرات‌هایی که به آهسته جذب بدن می‌شوند و همچنین آنتی اکسیدان که بدن را از پیری زودرس محافظت می‌کند.

گندم همچنین سرشار از آهن، منیزیم، فسفر، مس، منگنز و حاوی نوعی فیبر غذایی درشت است که باعث تحریک حرکات چرخشی روده و از بین رفتن کلسترول اضافی و کاهش خطر دیابت می‌شود.غلات

برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای، منبع مهمی از گلوکونات بتاست که باعث محافظت پوست می‌شود. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که به جای برنج سفید برنج قهوه‌ای مصرف شود، زیرا تمام مواد مفید مانند فسفر، منیزیم و ویتامین‌های گروه (В) در پوسته غلات برنج وجود دارد اما برنج سفید فقط منبع کربوهیدرات است.

مصرف برنج به طور منظم به تسکین علائم سیاتیک و اختلال عصبی کمک می‌کند، برنج همچنین رادیونوکلید‌ها را از بدن خارج می‌کند و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به التهابات پوستی و مفصلی را کاهش می دهد و التیام زخم را تسریع و هضم را بهبود می‌بخشد.غلات

جو دوسر

مدت‌هاست که مصرف بلغور و جو دوسر برای صبحانه عادت شده است. به این دلیل که جو دو سر حاوی پروتئین، فیبر غذایی درشت و عناصر مختلف معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، روی، گلوکونات بتا و ویتامین‌های A و E است.

تحقیقات دانشمندان نشان داده که فیبرغذایی با گلوکونات بتا دارای اثراتی ضد کلسترول است و از تجمع کلسترول در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. فرنی با بلغور جو دوسر باعث افزایش ایمنی بدن، بهبود وضعیت مو و پوست، تحریک هضم غذا و کاهش قند خون می‌شود.غلات

بلغور

بلغور سرشار از پروتئین است. هر ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۱۲ گرم پروتئین است. همچنین حاوی ویتامین‌های گروه «К»، ویتامین گروه «В»، ویتامین گروه «Е» و همچنین بتاکاروتن، منیزیم، کلسیم و آهن است.

دانه‌های غلات مانند برنج قهوه‌ای و گندم سیاه تاثیر مثبتی بر سیستم هضم دارد. همچنین جریان صفرا را تحریک می‌کند تا از تشکیل سنگ و مسمومیت کبدی جلوگیری کند.غلات

ذرت

ذرت حاوی گلوتن است که فرآیند‌های خود ایمنی را تقویت می‌کند.

ذرت منبع مهمی از ویتامین‌های E، A، BH و همچنین آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، اسید‌های آمینه – تریپتوفان و لیزین است. مصرف ذرت به بهبود عملکرد معده، کیسه صفرا و هچنین برای سلامتی روده و تکثیر باکتری‌های مفید در آن کمک می‌کند.غلات

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت

کشوری که در یک هفته بیشتر جمعیتش را علیه کرونا واکسینه کرد

منتشر شده

در

توسط

کشوری که در یک هفته بیشتر جمعیتش را علیه کرونا واکسینه کرد

بوتان کشوری است در ارتفاعات هیمالیا، جایی بین هند و چین که توانسته است تقریبا به همه بزرگسالان واجد شرایط خود واکسن کووید ۱۹ تزریق کند.

به گزارش ایسنا، یونیسف از این اقدام به عنوان موفقیتی چشمگیر نام برده است.

وزرات بهداشت بوتان گفته است ۹۰ درصد بزرگسالان این کشور که کل جمعیت آن، نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر است در مدت هفت روز واکسینه شدند.

دکتر سونام ونگچوک از اعضای تیم ضربت واکسیناسیون در بوتان می‌گوید: دسترسی به مناطق جغرافیایی سخت‌گذر دشوار بود اما به دلیل برنامه‌ریزی‌های مناسب توانستیم دز اول و دز دوم را (برای افرادی که دز اول را دریافت کرده بودند) در فاصله یک هفته با موفقیت تزریق کنیم.

مجموعا جمعیت بزرگسال بوتان حدود ۵۳۰ هزار نفر است و بسیاری از آنها در مناطق کوهستانی دور از دسترس و فاقد راه مناسب برای عبور و مرور زندگی می‌کنند.

در بعضی مناطق اعضای تیم واکسیناسیون برای دسترسی به روستاها ناچار به ساعت‌ها کوه‌پیمایی شدند.

این کشور محصور در خشکی، بخشی از محموله واکسن مورد نیاز خود را از هند و بخشی دیگر را از مازاد کشورهای دیگر تامین کرده است.

یونیسف دستاورد کشور بوتان در واکسیناسیون را الگویی برای کشورهای دیگر نامیده است و از همه کشورهای جهان درخواست کرده است تا واکسن‌های مازاد خود را به کشورهایی که نیاز دارند اهدا کنند.

به گزارش بی بی سی، در این کشور فقط حدود ۲۵۰۰ مورد ابتلا به این بیماری و دو مورد فوت گزارش شده بود. مقامات بوتان می‌گویند آنها پیشینه موفقیت‌آمیزی در زمینه برنامه‌های واکسیناسیون عمومی در این کشور داشتند و هیچ تردیدی در مورد واکسن کووید وجود نداشت.

ادامه مطلب

استانها

راه‌اندازی پایگاه تجمیعی واکسیناسیون در دانشگاه آزاد اهواز

منتشر شده

در

توسط

راه‌اندازی پایگاه تجمیعی واکسیناسیون در دانشگاه آزاد اهواز

  رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از راه‌اندازی پنجمین پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کووید – ١٩ در منطقه غرب اهواز خبر داد.

دکتر مهران احمدی‌بلوطکی اظهار کرد: در راستای رفاه حال مراجعین و پوشش مناطق مختلف در حوزه غرب اهواز، پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کووید – ١٩ در محل سالن دانشگاه آزاد امروز (٩ مردادماه) شروع به کار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز بهداشت غرب اهواز، وی افزود: بدین ترتیب تعداد پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون کووید – ١٩ در غرب اهواز به پنج پایگاه رسید.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه محل پایگاه‌های واکسیناسیون حوزه غرب اهواز را به این شرح برشمرد: ۱. سالن خلیج فارس واقع در محل نمایشگاه بین المللی کیانپارس،  ۲.سالن صادرات واقع در کوی مجاهد، خیابان برهان بین یاور ۶ و تکریم ۳، ۳. سالن هلال واقع در سینما هلال، جنب پل لشکر، ۴. کتابخانه مرکزی واقع در جاده ساحلی غربی، پارک دولت و ۵. سالن سلف سرویس دانشگاه آزاد اسلامی واقع در فرهنگ شهر.

منبع: ايسنا

ادامه مطلب

سلامت

دستور وزیربهداشت درباره ثبت نام، نوبت دهی و تزریق واکسن سنین ۵۵ تا ۵۸ سال در تهران

منتشر شده

در

توسط

دستور وزیربهداشت درباره ثبت نام، نوبت دهی و تزریق واکسن سنین ۵۵ تا ۵۸ سال در تهران
عکس خبر آرشیوی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نامه ای به دکتر علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درخصوص ثبت نام، نوبت دهی و تزریق واکسن افراد ۵۵ تا ۵۸ ساله در شهر تهران، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در نامه ای خطاب به دکتر علیرضا رییسی آورده است: «پیرو برنامه ریزی های قبلی در مورد گروه های هدف واکسیناسیون و با توجه به موجودی واکسن و ظرفیت پایگاه های واکسیناسیون، شایسته است در شهر تهران جهت ثبت نام افراد ۵۵ تا ۵۸ ساله در سامانه و نوبت دهی و تزریق واکسن این گروه اقدام گردد.»

ادامه مطلب

برترین ها